خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی کودکان دیرآموز ( از تعریف و تشخیص تا مداخله و درمان ) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی -تحلیلی از نوع کیفی است و روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای می باشد. ابتدا تعریف و تشخیص کودکان دیرآموز بررسی شده و سپس علل و عوامل موّثر در این مشکل بررسی میشوند. در ادام روشهای مداخله و درمان برای کودکان دیرآموز شامل روشهای آموزشی» رفتاری» شناختی و درمان دارویی بررسی میشود. همچنین» نقش خانواده و محیط زندگی کودک در بهبود عملکرد آنها نیز بحث شده است. کودکان دیر آموز نسبت به افراد عادی مقدار کمی از لحاظ رشد ذهنی پایین است. این گروه نسبت به گروه های عقب مانده ذهنی از نظر ذهنی بالاتر می باشند. معمولا تشخیص و شناسایی این افراد با مشکلاتی روبه رو هست؛ چرا که آنها در ظاهر مشکلی ندارند و در بسیاری از موقعیت ها مانند فعالیت های عملی و اجتماعی رضایت بخش عمل می کنند.ء ولی در مهارت های تحصیلی مانند خواندن و ریاضی مانند همسلان عادی خود موفق نیستند. با توجه به اینکه کودکان دیرآموز (مرزی) توانمندی تحصیلی پایینی دارند و در زمینه یادگیری احتیاج به توجه و کار بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند. در آخر پژوهش پیشنهادات و راهکار هایی جهت بهبود عملکرد این دانش آموزان نیز ارائه شده است.