خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل ایجاد کننده ریسک لجستیک در محیط تجربی ایران به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش را کارشناسان و مدیزان بخش لجستیک کارخانجات هپکو اراک (به تعداد ۱۳۲ نفر) تشکیل داده اند. در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای و در درون طبقات از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده که ۹۶ نفر از کارکنان انتخاب 1 شدند و از طریق پرسشنامه ای که حاوی ۲۸ سوال بود از آنان خواسته شد که تاثیر عوامل ایجاد کننده ریسک را در لجستیک مشخص نمایند . در این راستا ده عامل اصلی و بیست هشت عامل فرعی شناسایی شد که عوامل فرعی در قالب ده عامل اصلی در پرسشنامه دسته بندی گردیدند و بررسی تاثیر این عوامل بر ریسک لجستیک مورد مطالعه قرار گرفت . با استفاده از آزمون t و جدول مقایسه ای فریدمن دز سطح اطمینان ۹5 % سوالات را تجزیه و تحلیل نموده و از ده فرضیه مشخص شده هفت فرضیه تایید و سه فرضیه رد شد . در پایان بر محقق اثبات شد که عوامل تاخیرات » بی ثباتی تقاضاءشبکه ارتباطی » هزینه و بودجه قوانین و استاندارد ها » نتایج مدیریت موجودی و ضعف در ارتباطات و هماهنگی بر ایجاد ریسک موثر هستند و عوامل محدودیت تحویل و بارگیری »ضعف یکهارچگی زنجیره تامین و تکنولوژی اطلاعات در ایجاد ریسک در لجستیک بی اثر میباشد ودر انتها شدت تاثیر عوامل رتبه بندی گردید.
This study aimed at investigating the effects of logistic risk-creation factors on Iran’s practical environments. The statistical society of the study consists of the specialists and the managers of the logistics department (about 132 people) in Arak Hepco Company. Level sampling was used in the study and random sampling was used inside the levels by which 96 people were selected and were asked to identify the risk-creation factors in logistics through questionnaires containing 28 questions. As a result, 10 major and 28 minor factors were identified. The minor factors were categorized under the 10 major factors in the questionnaires and an investigation of the effects of these factors on logistic risks was carried out. The questions were analyzed using the t-test and Friedman’s comparative table at a reliability level of 95%. By doing so, the 7 known hypotheses were confirmed and the other 3 were rejected. In the end, the results indicated that delay reasons, supply instability, communication networks, costs and budget, regulations and standards, the management results and weaknesses in communications and synchronization are the effective factors in creating risks and other factors such as delivery and shipment limitations, supply chain weaknesses, and information technology have no effects on creating logistic risks and the effectiveness intensification of the factors were ranked.