خلاصة:
جدا از قابلیتهای فلسفی در مفهوم کوچگری، جامعة عشایری یا کوچنشین ازجمله شبکههای انسانی است که کنشهای انطباقی، سرمایهای و انضباطی یا حکمروایی متفاوت در آن باعث بروز ظرفیتهای دیگری از دوام، تجارب، فرهنگ و مواردی اینچنینی نسبت به زندگی شهرنشینی میشود. این قابلیتها فرصتی در بازبینی مفهوم تابآوری اجتماعی مبنی بر کوچنشینی فراهم میسازد. نظر به بحرانها و نابرابریهای اجتماعی در سالهای اخیر ضروری است تا مدلهای تابآوری اجتماعی با هدف کارآمدی بازتفسیر شوند. این پژوهش بهدنبال تفسیری از مدل تابآوری اجتماعی در اندیشة کوچگری با روش فراترکیب است. راهبرد پژوهش حاضر کیفی و از نظر هدف بنیادی و از نگاه ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. پژوهش بهروش توصیفی-تحلیلی انجام شده و دارای هدف و راهبرد بنیادی –کیفی است. همچنین در این پژوهش از روش نظریه برپایهای (دادهبنیاد) در تفسیر مدل با کمک کدگذاری سه گانة 42 واقعه در 28 مفهوم، هشت مقولة فرعی و سه مقولة اصلی استفاده شدهاست. از تکنیک فراترکیب نیز برای غربالگری منابع اینگونه استفاده شده که متون مرتبط بین سالهای 1990 تا 2021 از پایگاهای معتبر طی پنج گام مورد بررسی قرارگرفتهاند. تفسیر تابآوری اجتماعی با خوانش مفهوم کوچنشینی، سه مؤلفه اصلی را در این پژوهش پیشنهاد مینماید که در سیالیت و کنش شدنی قابل فهم است: مؤلفة نخست «انطباق» است که به کنشگریهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیطی وابسته است. مؤلفه دوم «سرمایه اجتماعی» است که تجملگرا و زینتی نبوده بلکه درونی و متکی به دانش، نوآوری و خطرپذیری است. «حکمروایی»، مؤلفة سوم مدل، پیشنهاد شده که با شاخصهایی مثل ظرفیتسازی نهادی یا مشارکت در پیوند است و بیانگر نوعی حکومت شدنی بهجای بودنی است. مفاهیم اجتماعی اصیل همچون کوچگری و کوچنشینی دارای قابلیتها و تنشهای معنایی عمیق و غنی هستند و بر مبنای آن میتوان مدلهای معاصر اجتماعی مانند تابآوری را که دارای پیچیدگی و پویایی است، بازخوانی و تفسیر نمود. با توجه به ماهیت پژوهشهای تفسیری و مدلساز، با درهمتنیدگی مفاهیم و ترکیب آنها میتوان با تفکر عمیق بر روی مفهوم سیال مثل کوچگری و اعمال نظرات صاحبنظران مختلف، درک نوین از مدلهای اجتماعی داشت.
The concept of nomadism or nomadic society, aside from its philosophical aspects, represents a human network in which adaptive, capital, and disciplinary processes and actions give rise to powers that are different from sedentary societies. These capabilities have provided an opportunity to reevaluate the concept of social resilience based on migration. In light of social crises and inequalities over many years, social resilience models are being reinterpreted for effectiveness. This research aims to create a model for social resilience in nomadism by comparing rhizomatic and Eastern approaches. In this research, we used the Grounded Theory Method to interpret a model by triple coding 42 events into 28 concepts, 8 sub-categories, and 3 main categories. We also employed the meta-synthesis technique to screen sources, examining related texts from a reliable database between 1990 and 2021 in five steps. The concept of social resilience, as understood through the lens of nomadism, encompasses three main components that can be viewed in terms of adaptability and practicality. The first component is "adaptation," which depends on social, cultural, economic, and environmental activism. The second component, "social capital," is not about luxury or appearance, but rather about internal knowledge, innovation, and willingness to take risks. The third component of the proposed model is "governance," which is associated with factors such as institutional capacity building or participation. This indicates a type of governance that involves taking action rather than simply existing. Original social concepts such as nomadism have deep semantic significance and complexity, which can be linked to contemporary social models like resilience. By deeply considering fluid concepts like migration and incorporating the perspectives of different experts, it is possible to gain a modern understanding of social models.