خلاصة:
این پژوهش با هدف آزمودن مدل علّی تعدیلگری جنسیت در رابطه ادراک از تجارب حمایتی با نگرش به خودکشی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش همبستگی، از جامعه آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، 217 مشارکتکننده (108 پسر و 109 دختر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به لینک پاسخ به سوالهای بسته سنجش، پاسخ دادند. مشارکتکنندگان به مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زمیت، دالم، زمیت و فارلی، 1988) و پرسشنامه خودکشی نوجوانان (کارز و مولر، 1984)پاسخ دادند. به منظور آزمون مدل علّی اثرات تعدیلگرِ از روش آماری تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی، استفاده شد.نتایج تحلیل رگرسیونی سلسلهمراتبی نشان داد در حالی که هر یک از متغیرهای منابع تجارب حمایتی و جنسیت به تفکیک از نظر آماری، به طور معناداری، نگرش به خودکشی را پیشبینی کردند، وزنهای رگرسیونی مربوط به مسیرِ تعاملیِ منابع حمایتی و جنسیت، در پیشبینی نگرش به خودکشی، از نظر آماری، معنادار نبود. در مجموع، نتایج این پژوهش شواهد مضاعفی را در دفاع از مشخصههای کارکردی فراجنسیتیِ تجارب حمایتی در بافتارِ رفتارهای خودآسیبزا در بین دانشجویان، فراهم کرد. در این پژوهش، نتایج موافق با دیگر قطعات اطلاعاتی نشان داد که ادراک از تجارب حمایتی از طریق بهبود در منابع مقابلهای دانشجویان دختر و پسر، آنها را به طریقی یکسان، در برابر رجوع به گزینشهایی خودآسیبرسان، ایمن میکند.
This research was conducted with the aim of testing the moderating model of gender in the relationship between the perceived social support and suicide attitude in university students. In this correlational research, 217 participants (108 male and 109 female) who were selected through convenience sampling method from the statistical community of undergraduate students of Shahid Beheshti University, answered the questions of the assessment package. Participants responded to the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (Zimet, Dahlem, Zimet& Farley, 1988) and the Adolescent Suicide Questionnaire (Kurz& Moller, 1984). In order to test the causal model of moderating effects, the statistical method of hierarchical regression analysis was used. The results of the hierarchical regression analysis showed that while each of the variables of the sources of support experiences and gender, separately, statistically, significantly predicted the suicide attitude, the regression weights related to the interactive path of the sources of support and gender, in the prediction suicide attitude was not statistically significant. Overall, the results of this research provided additional evidence in defense of the functional characteristics of gender-independent support experiences in the context of self-harm behaviors among college students. In this research, the results consistent with the other pieces of information showed that the perception of supportive experiences through improvement in the coping resources of male and female students, protects them in the same way, against resorting to self-harm choices.