خلاصة:
بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد بسیاری از کشورها بالاخص کشورهای درحال توسعه نقش مهم و حیاتی دارند و سهم آنها در بخش عمده اشتغال و درآمد ملی بسیاری از کشورها یک حقیقت انکارناپذیر است.برای اینکه این بنگاهها بتوانند در رقابت جهانی از مزایای فناوری اطلاعات بهرهببرند نیازمند زیرساختهایی میباشند که در صورت تحقق آنها تجارت الکترونیکی میتواند در زمینههای مختلف از جمله کاهش هزینه معاملات و دریافت سریع اطلاعات،توسعه حوزه بازاریابی،دستیابی به بازارهای جدید،مشارکت با تأمینکنندگان و سایر شرکا به آنها کمک کند. در مقاله حاضر پس از تعریف بنگاههای کوچک و متوسط،به معرفی زیرساختها،شناخت تهدیدها و فرصتهایی که اینگونه بنگاهها در انجام تعاملات اینترنتی با آنها مواجه هستند پرداخته و نقاط قوت و ضعف آنها در این راستا بررسی میشود.نهایتا به ارائه راهکارهایی برای تحقق تجارت الکترونیک در مورد نمونههای از این بنگاهها در ایران میپردازیم.
ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) چالشها و راهکارهایی برای توسعه تجارت الکترونیکی1در بنگاههای کوچک و متوسط2ایران نویسندگان: دکتر علیرضا علی احمدی دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران دکتر محمد فتحیان بروجنی استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران منصوره حورعلی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی مریم حورعلی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک چکیده بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد بسیاری از کشورها بالاخص کشورهای درحال توسعه نقش مهم و حیاتی دارند و سهم آنها در بخش عمده اشتغال و درآمد ملی بسیاری از کشورها یک حقیقت انکارناپذیر است.
*فقدان صلاحیتهای استراتژیکی لازم برای درک فرصتهای موجود در تجارت الکترونیکی *فقدان چشمانداز همکاری و اعتماد در شرکا *کلا میتوان گفت درجهای که یک SME ممکن است اینترنت را به عنوان یک فرصت یا تهدید در استراتژیهای شغلی گسترده خود تجربه کند به فاکتورهای آن کارخانه یا صنعت وابسته خواهد بود نظیر: *دانش فنی و اینترنتی کارخانجات کوچک *سرعت رشد بازار *جایگاه ابتکار و تغییر در صنعت *توانائیهای اینترنتی و فنی رقبای بزرگتر نیات استراتژیکی رقبای بزرگتر *ساختار صنعت که در چه زمینهای رقابت میکند *منابع مول سود رقابتی برای تجارتهای کوچکتر منافع EC برای SME همچنین تحت تاثیر استراتژیهای سیاسی و اقتصادی دولتهای محلی،منطقهای و سیاسی خواهد بود.
قطعا اینگونه بنگاهها جهت ورود به عصر اطلاعات و انجام تجارت الکترونیکی با فرصتها و تهدیدهای مختلفی مواجه هستند راهکارهای مناسب برای توسعه تجارت الکترونیکی در این گونه بنگاهها عمدتا توسط دولت و بعضا توسط بخش خصوصی صورت میگیرد."