خلاصة:
مدیریت استراتژیک یک حوزهء میان رشتهای است که حوزههایی چون اقتصاد مهندسی،بازاریابی،مالی و رفتار سازمانی و...را دربر دارد.هریک از این حوزهها دارای واحدهای تجزیه و تحلیل،فرضیات و روشهای تحقیقاتی متفاوت میباشند.به دلیل این تنوع،نظریهپردازی در زمینهء مدیریت استراتژیک روشهای بسیار گوناگونی از تحقیق را میطلبد.
این تحقیق تلاشی است در تبیین اینکه یک محقق خوب مدیریت کیست؟سپس روشهای مختف تحقیقات سازمانی به ویژه در زمینهء مدیریت استراتژیک مورد بررسی قرار میگیرند.در پایان به بحث اصلی یعنی نظریهسازی و آزمون نظریه د. حوزهء مدیریت استراتژیک پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
"ولی آیا اعتبار اطلاعات جمعآوری شده از این سه گروه،از نظر استراتژیک در یک سطح هستند؟به طور کلی عوامل زیر در افزایش میزان پاسخگوئی-به ویژه در مواردی که پاسخدهندگان مدیران سطح بالا هستند-مؤثر است: الف)تماس با پاسخ دهنده قبل از ارسال پرسشنامه ب)انجام پیمایش در محل مورد مطالعه به ویژه در ساعات اداری پ)متقاعد کردن مدیران سطح بالا برای انجام پیمایش ت)تماس با کسانیکه به پرسشنامه پاسخ ندادهاند و ارسال مجدد پرسشنامه ث)همراه کردن پیمایش به وسیلهء پرسشنامه با مصاحبه تحقیق در زمینهء فرآیند تصمیمگیری استراتژیک با مشاهده،مطالعهء مستندات سازمانی و مصاحبه یا پرسشنامه امکانپذیر است.
3. نظریهپردازی و مدیریت استراتژیک نقش روشهای میدانی در نظریهپردازی در زمینهء مدیریت استراتژیک از چند جهت قابل بررسی است که در جدول 1 نیز نشان داده شده است[3]: الف)مراحل نظریهپردازی شامل نظریهازی32و آزمون نظریه42 ب)هدف از نظریهپردازی شامل توصیف52،تبیین62و پیشبینی72 استفاده از روش شبه آزمایش در تمامی شرایط امکانپذیر نیست.
همچنین حتی اگر گروههای کنترل بکار گرفته شده باشند،در اثر یک خطای تصادفی در طراحی این روش،روابط مشاهده شده ممکن است نتیجهء بعضی از عامل بنظر آیند تا شرایط آزمایش جدول 2:نظریهپردازی در مدیریت استراتژیک (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3.
در این میان،مشاهده و مصاحبه از روشهای اصلی بکار گرفته در نظریهسازی بودند و شبیهسازی و آزمایشهای میدانی بیشتر برای آزمون نظریه مورد استفاده قرار میگرفتند.
با توسعهء رویکردهای جدید در روش تحقیق،ایجاد روشهای پیشرفتهء جمعآوری داده و تولید بستههای نرمافزاری آماری برای تحلیل داده،دیگر تحقیقات مدیریت استراتژیک تنها ملزم به استفاده از تحقیقات میدانی نیست،بلکه نظریهسازی و آزمون نظریه در ادبیات استراتژی با استفاده از روشهای تحقیق و تحلیل پیشرفته نیز قابل انجام است."