ملخص الجهاز:
"اما چرا این جوامع به رغم آشنایی با شیوههای تبیین تجربی در تفسیر این پدیدهها به چنین شیوههای دور از ذهنی متوسل میشوند؟از سوی دیگر،روانکاوان و بسیاری از مرد مشناسان به جای طرح این مسئله در حیطۀ طبیعی و یا کیهانشناختی،آن را در حوزۀ روانشناسی و جامعهشناسی مطرح کردهاند که در این صورت تبیین اسطوره بسیار ساده خواهد شد:برای مثال اگر در اسطوره مفروضی،شخصیتی-مثلا شخصیت مادربزرگی شریر-حائز اهمیت باشد،میتوان دعوی کرد که در آن جامعهای مادربزرگها به راستی شریر بودهاند و اسطورۀ آن قوم بازتابی از ساختار و مناسبات اجتماعی است؛اما اگر دادههای (*)خداوند؛برگرفته از agab پارسی باستان به معنی خدا،ایزد».
انبوه موادی که عملا از همان آغاز باید بررسی شود چندان وسیع است که نمیتوان به جزییات پرداخت؛پس بهتر آن است که به توضیحات محدودی قناعت کنیم: نمودار سادهای از اسطوره پیدایش قبیله زونی در زیر آمده است: بالنگی و دگرگونی مصرف ماشینوار رستنیها(برای خروج از عالم سفلی) ارزش غذایی گیاهان وحشی ارزش غذایی گیاهان زراعی خصیصۀ ادواری فعالیتهای کشاورزی ارزش غذایی شکار ناگزیری جنگ مرگ ظهور به راهنمایی توامان محبوب دلقکهای مناسک جنگ به هدایت و رهبری ایزدان جنگ (زنای برادر و خواهر توامان(منشا آب) قربانی برادر و خواهر (برای به دستآوردن پیروزی) به فرزند خواندگی برادر و خواهر(برای مبادله ذرت) قربانی برادر و خواهر (برای جلوگیری سیل) مرگ نابودی فرزندان انسان به دست خدایان(با غرق کردن در آب) ستیزه جادویی با قوم ایزد شبنم )weD( (ستیز گردآورندگان محصول با کشاورزان) جنگ بر علیه کیانکو (باغداران بر ضد شکارچیان) رستگاری برای قبیله (مرکز عالم بافت میشود) جاودانگی همانگونه که از این نمودار برمیآید،مسئله اصلی جستجوی واسطهای مرگ و زندگی است."