ملخص الجهاز:
"اسکارپتا پس از استادش آنتونیو پتیتو4که خود یکی از بزرگترین بازیگران کمدیادلارته بود در رابطه پنهان عاشقانه با لوئیزا صاحب فرزندانی شد به نامهای تیتینا5،ادواردو و پپینو6که هر سه آنها از دوران کودکی با فضای تئاتر الفتی پیدا کردند؛به ویژه ادواردو که از چهار سالگی در نقش یک ژاپنی کوچولو در اپرت گایشا7 به صحنه رفت و تا بیست سالگی با گروههای گوناگون از جمله کمپانی انریکو آلتییری8در کمدیها،ملودرامها و درامهای تاریخی شرکت جست.
اما د فیلیپو که دیگر مردی جاافتاده و مجرب شده بود بیشتر به نگارش و اجرای آثار صحنهای پرداخت و نمایشنامهء«ناپلیهای میلیونر»یکی از آثار درخشان اوست که با تصویر خانوادهای تنگدست و پرجمعیت در ناپل،به خرابی،فقر، فحشا و تیرهبختی ناشی از جنگ میپردازد؛و با توجه به روایتهای گوناگون نئورئالیستهای ایتالیایی نظیر ویسکونتی،دسیکا،روسلینی و فلینی شاید بتوان گفت که اجرای این دست از نمایشنامههای دفیلیپو یکی از انگیزههای پیدایی نئورئالیسم در ایتالیا شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) از وقایع دیگر و مهم زندگی هنری د فیلیپو باید از نگارش و اجرای«شنبه،یکشنبه، دوشنبه»(9591)؛کمدی«قرارداد»با شرکت در فستیوال پروزا61شهر ونیز(0691)؛«هندر کمدی»(5691)؛و همچنین اجرای نمایشنامه «بنای افتخاری»در تئاتر لاپرگولا71شهر فلورانس(0791)نام برد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دوستی ادواردو د فیلیپو برگردان:ناصر حسینیمهر نمایش در یک پرده شخصیتها: بارتولومئو چیاچیا91 کارولینا02(خواهرش) آلبرتو کالیفانو12 اتاقی جادار در یک خانهء ییلاقی در کوهستان.
امکان هم دارد که بارتولومئو چیاچیا در وخیم بودن حالش کمی اغراق میکند و این ناشی از خودپرستیاش میشود که تنها او در حال احتضار است."