ملخص الجهاز:
"اگر بنابر آنچه که مؤلف در مقدمه آورده است معتقد باشیم که نبوغ تنها جنبهء ارثی دارد و در هر شرایط محیطی فرد واجد شرایط بالای ذهنی قادر است گلیم خود را از آب بکشد،اثر محیط اندک خواهد شد و توجه به تعلیم و تربیت کودکان سرآمد نیز اهمیت بسزایی نخواهد داشت،اما اگر اعتقاد بر این باشد که استعدادهای ذهنی احتیاج به محیطی مناسب جهت به بارنشستن و شکوفایی دارند،شرایط محیطی خصوصا شرایط مدرسه اهمیت بسزایی خواهد یافت خصوصا که اینگونه کودکان در بسیاری موارد در مقایسه با همسالان خود از همسازی کافی برخوردار نمیباشند.
خصوصا در مدارس روستاها و نقاط دور از مرکز کشور-با توجه به اینکه در کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) مراکز محدودی جهت آموزش اختصاصی اینگونه کودکان وجود دارد و همینطور گزینش آنان در سطح وسیعی در حال حاضر صورت نمیگیرد نقش و مسئولیت انفرادی معلم در این زمینه تشدید میشود."