ملخص الجهاز:
"سید جمال مصلحی بود که در تنویر افکار و بیداری ملتهای مسلمان و عزت و شرف مسلمین،سهم بهسزایی داشت و در این راه سر از پا نمیشناخت.
لازم به تذکر است که در قرنهای اخیر، بعد اجتماعی اسلام کمرنگ شد و توجه به جنبههای عرفانی اسلام و جذابیتهایی که در مکتب عرفان بود،اقبال بیشتری را در میان مردم پیدا کرد»1جدایی دین از سیاست هم در دهههای اخیر غالبا معلول خودمحوری بوده است که «سید جمال الدین»به این نکته کاملا توجه کرده است.
»17و برخلاف بسیاری از روشنفکران که تعصب را عملی غیرمنطقی تلقی میکنند حتی اگر دربارهء دین باشد، نخست در برابر این انحراف میایستد و میگوید:«چه شده این غربزدهها را با اتکاء به کدام اصل از اصول عقلی تعصب ملی را به تعصب دینی ترجیح میدهند، گویا معتقدند که تعصب ملی که به نام میهنپرستی از آن یاد میکنند،بزرگترین فضیلت اخلاقی بشری است»و بعد در سطوری دیگر چنین ادامه میدهد:«خود اروپائیان اعتقاد راسخ دارند به اینکه نیرومندترین رابطه میان مسلمانان همان تعصب دینی است و دریافتهاند که قدرت و نیروی معنوی مسلمانان تنها به تعصب در عقاید دینی متکی است.
«سید»پس از سفر به غرب و اروپا،چه عکسالعملی داشته است؟آیا همچون «تقیزاده»و«سید احمد خان هندی»پس از سفر به فرنگ،مبلغ و منادی آن فرهنگ در میان ملت خویش بود؟آیا شرکت«سید»در جلسات«فراماسونری»و ورودش در ارتش بعضی کشورها،شخصیت سیاسی وی را زیر سؤال نمیبرد؟آیا تأکید و توصیه گرفتن تمدن غرب از جانب سید،وی را متهم نمیسازد؟ از مشخصات سید جمال همانگونه که در ابتدای بحث مطرح کردیم،آشنایی کافی و ایمان وی به فرهنگ اسلامی بود."