ملخص الجهاز:
"بنابر این در اینجا به بررسی پارهای از پیشنهادات و روشهای مختلفی که جهت محتوای کلاس پرورشی مورد مطالعه و بعضا کار آزمایشی قرار گرفتهاند پرداخته نقاط ضعف و قوت هریک را متذکر میشویم تا در آنمیان،اهمیت و برجستگی برنامهای که هماکنون در مدارس راهنمایی تحت عنوان«حکایت ستمگران»و«همراه با قرآن»مورد اجرا گذاشته شده است،نمایان گردد: 1-مشاوره و راهنمایی: یک طرز تفکر بر این پای میفشرد که مربی امور تربیتی،با استفاده از این فرصت، به این بخش از وظایف خود که رسیدگی به مشکلات روانی،شخصیتی،رفتاری و تحصیلی دانشآموزان است،بپردازد و در واقع بهعنوان«مشاور تربیتی»مدرسه وارد عمل شود.
این طرح در ضمن اینکه تا حد زیادی در جهت حل مشکلات روحی-روانی دانشآموزان بهگونهای اصولی و نظامدار گام برمیداشت اما از اشکالات قابل توجهی نیز برخوردار بود که نمیتوانست بهعنوان برنامهء رسمی ساعت پرورشی مورد اجرا گذاشته شود،از جمله: -لزومی ندارد که با دانشآموزان به صورت درمانی برخورد شود؛ -اهداف اساسی امور تربیتی در فعالیتهای مشاورهای خلاصه نمیشود؛ -برای کار مشاوره و راهنمایی نمیتوان وقت همهء افراد یک کلاس را صرف کرد؛ -نیروی متخصص و دورهدیدهای مورد نیاز است که تربیت و آموزش آنان حرکتی صعب و مشکل به نظر میرسد.
این برنامه که هماکنون بنابر نظر صاحبنظران و کارشناسان مختلف دینی، تکنولوژی آموزشی،روانشناسی و برنامهریزی بهعنوان مناسبترین نوع برنامهء پرورشی متناسب با شرایط و امکانات مدارس و مربیان کشورمان جهت اجرا در کلیهء مدارس راهنمایی ابلاغ شده است،شامل قالبها و شیوههای مختلفی است که ضمن بکارگیری قدرت خلاقیت و ذوق هنری دانشآموزان منجر میشود و در عین حال به انتقال پیامهای دینی و سیاسی دست میزند."