خلاصة:
ع موجود،بهینهسازی با توزیع متناسب و حداکثر توسعه طراحی شده است.نتایج تحقیق نشان میدهد که میتوان با به کارگیری روش بهینهسازی، میزان هنرجویان فعلی را با هزینههای سرمایهای کمتر آموزش داد.
ملخص الجهاز:
"1-ثبت نام هنرجو در رشته i در هنرستان j در سطح k و تجهیز کارگاه مربوط51 Xijk 2-استراتژی مربوط به فضای کلاسی در هنرستان j در سطح Uijk" k" 3-استراتژی فضای کارگاه اختصاصی در هنرستان j در سطح Zjk"k" 4-انتخاب استراتژی مربوط به فضای کارگاه عمومی به هنرستان j در سطح Yjk""k"" 5-انتخاب استراتژی تعطیل رشته i موجود در هنرستان Tij j طرح کلی مدل ریاضی مدل کلی برنامهریزی خطی برای بهینهسازی کاربرد تجهیزات در هنرستانها به صورت زیر طراحی شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) محدودیت فضای کارگاهی اختصاصی محدودیت کلاس محدودیت کارگاه عمومی محدودیت حداقل عداد هنرجو رشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضرایب متغیرها در مدل ضرایب مغیرها در تابع هدف ماهیت هزینهای دارد(بجز متغیر تعطیل رشته)و ضرایب متغیرها در محدودیتهای مدل نشاندهنده میزان مصرف هرکدام از متغیرها از منابع آموزشی است.
محدودیت فضای کلاس درس:در محاسبه ضرایب متغیرها در این محدودیت عوامل زیر در نظر گرفته شده است: الف-تعداد ثبت نام سالیانه ب-افت تحصیلی و نرخ ماندگاری71 ج-تراکم هنرجو در کلاس د-ساعات مورد نیاز برای دروس نظری محدودیت کارگاه عمومی:در اغلب رشتههای فنی آموزش عملی پایه اول مشترکا در کارگاه عمومی انجام میشود.
بررسی نتایج تحقیق و آزمون فرضیات تقاضای زیاد برای ثبت نام در هنرستانهای فنی تهران موجب شد تا هنرستانها از ظرفیتهای موجود خود بیشترین استفاده را بنمایند و در ظاهر امر به نظر میرسد که از تجهیزات و فضاها استفاده بهینه میشود ولی به لحاظ کمبود برخی از نیازهای آموزشی در هر هنرستان از سایر امکانات آن نیز استفاده مفید نمیشود لذا نتایج این مدل میتواند ضمن کاهش هزینه به افزایش ظرفیت بپردازد."