ملخص الجهاز:
"کودکان در این مراکز،به جای مدادها و واحدهای طراحی شدهء غیراستاندارد،از واحدهای استاندارد مانند خطکشهای سانتی متری و کیلوگرم برای وزن کردن و به جای ظروف معمولی از ظروف مدرج برای اندازهگیری گنجایش استفاده میکنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-خطکشهای مدرج برای اندازهگیری خطهای علامتگذاری شده مورد استفاده قرار میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-خطکشهای مدرج برای اندازهگیری مدادها مورد استفاده قرار میگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-ممکن است کودکی این مداد را 5 واحد و کودک دیگر آن را 6 واحد اندازهگیری کند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 4-از متر برای اندازهگیری مسافتهای طولانی استفاده میشود بهتدریج،کودکان موارد استفاده مترهایی را که به قسمتهای دیگر (دسیمتر و سانتیمتر)تقسیم شدهاند،یاد میگیرند.
l*w-a A -مساحت W -عرض L -طول بهدست آوردن مساحت/فعالیت 5 یک تکه پارچه را که از شبکههای مربع شکل تشکیل شده است، با یک صفحه کاغذ شطرنجی در اختیار کودکان قرار قرار دهید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای اندازهگیری سطحهای بزرگتر از مربعهای مقوایی شکل به اضلاع 1 متر استفاده کنید.
کودک با شمردن واحدهای هر ردیف در یک سطح در کاغذ شطرنجی و بهدست آوردن مساحت شکل،به این نتیجه میرسد که تعداد واحدهای طول(مربعها) در تعداد واحدهای عرض(مربعها)ضرب میشود و مساحت یک شکل به دست میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) قاعدهء به دست آوردن مستطیل را مرور کنید و خاطرنشان سازید که برای به دست آوردن مساحت متوازی الاضلاع میتوان از آن استفاده کرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 8-کودکان با استفاده از قاعدهء v-b*h حجم اجسام سهبعدی هندسی را بهدست میآورند."