خلاصة:
<P>در این مقاله،دربارهء ضرورت توجه به ابعاد مختلف مدیریت کیفیت جامع،مهندسی مجدد کسبوکار،خدمت رسانی مؤثر و ارائهء آموزشهای مؤثر بحث میکنیم.اگر سازمانها بخواهند تا کیفیت کالا یا خدمات خود را افزایش دهند و رضایت مشتریان و مراجعان خودشان را جلب کنند،در ابتدا باید مدیران و کارکنان سازمان از اصول،فلسفه،ابزارها و فنون مرتبط با رویکردهای کیفیت-محور اطلاع داشته و با چگونگی اجرای برنامهها پروژههای کیفیت آشنا باشند.توجه به فرهنگ ملی و شرایط خاص سازمانها از نکتههای مهم در تدوین برنامههای آموزشی کیفت- محور قلمداد میشوند.</P><P> همچنین،حمایت مدیران ارشد و تعهد آنها نسبت به برنامههای آموزشی همراه با فراگیر بودن و استمرار برنامههای آموزشی از عوامل مؤثر در موفقیت برنامههای آموزشیاند.در نتیجهگیری،مجموعهای از عوامل در مورد مدیریت کیفیت جامع،مهندسی مجدد کسبوکار و خدمت رسانی مؤثر ارائه شده که میتواند به منزلهء سرفصل و مواد آموزشی مورد استفادهء سازمانهای مختلف قرار گیرد.بدیهی است برای نیل به آموزشهای مؤثر،هر سازمان،با توجه به شرایط عمومی خود و نوع کاری که انجام میدهد باید در این سرفصلها تغییراتی مناسب انجام دهد.</P>
ملخص الجهاز:
"اصل اساسی برای اجرای موفقیتآمیز آموزش بهطور اعم و در مورد مدیریت کیفیت جامع،بهطور اخص،آن است که مدیران مصمم به اجرای برنامههای آموزشی مؤثر بوده،نسبت به کار خود تعهد داشته باشند و در عین حال با اصول و روشهای TQM آشنایی داشته باشند .
به عبارت دیگر،هر فردی که در تدوین یا اجرای برنامهها و پروژههای BPR درگیر میشود باید از این مراحل اطلاع و آگاهی داشته و براساس سطحی که در سازمان دارد از چندوچون عوامل مرتبط و مورد اشاره و نحوهء استفاده از ابزار و فنون مطلع باشد.
ارائهء اجزا و عناصر این فهرست،ضمن آنکه به مدیران و متخصصان کمک خواهد کرد تا در مراحل مختلف و به ویژه در مرحلهء اجرای پروژههای مهندسی مجدد توجه خود را به عوامل اساسی معطوف دارند،به دست اندرکاران امور آموزشی و طراحان برنامههای آموزشی نیز کمک میکند تا برنامههای خود را به گونهای تنظیم کنند که در نهایت شرکت کنندگان احساس نمایند ضمن آنکه با فلسفه و مفهوم BPR آشنا هستند،توانایی دارند تا با بهرهگیری از ابزارها و فنون مناسب،پروژههای مهندسی مجدد کسبوکار را در سازمانهای خود به کار بندند.
«عوامل اساسی موفقیت»مهندسی مجدد کسبوکار در جدول در پیآمده خلاصه شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آموزش برای خدمترسانی مؤثر(مشتریمداری/تکریم ارباب رجوع) پس از بحث دربارهء آموزشهای مناسب در مورد مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد که هر دو بر ارتقای کیفیت کالا و خدمات و مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع تأکید ویژه دارند،شاید جدا کردن خدمترسانی مؤثر به منزلهء مقولهای مستقل چندان صحیح نباشد."