خلاصة:
<P>در پژوهش حاضر به طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت مخارات استان تهران پرداختهایم.در این پژوهش با استفاده از ابزار اندازهگیری پرسشنامه در قالب 44 سؤال شامل 4 شاخص اصلی (زیرساخت،مدیریت دانش،تفویض اختیار و تیمسازی)و 12 شاخص فرعی(هوشمندی،آگاهی،مهارت تولید،سازماندهی،توزیع،اعتماد، محدوده اختیارات،نظارت و رهبری،مسؤولیتپذیری،همافزایی و نتیجهگرایی)طراحی و سطح آن را در شرکت تعیین کردهایم.برمبنای یافتههای پژوهش،«سطح توانمندی نیروی انسانی شرکت مخابرات استان تهران بیش از میانگین مورد انتظار جامعه بوده است»و همچنین شاخص اصلی مدیریت دانش نسبت به سایر شاخصهای اصلی از میانگین مورد انتظار کمتر است و تیمسازی(کار تیمی)نیز میانگین بهتری نسبت به سایر شاخصهای اصلی دارد و میزان شاخصهای فرعی تشکیلدهندهء هر یک از شاخصهای اصلی در شرکت مخاربرات استان تهران در مقایسه باهم نیز بدین گونهاند که سه شاخص فرعی«سازماندهی دانش»«توزیع دانش»و «نظارت و رهبری قابل تفویضی از مدیریت به کارکنان»کمتر از میانگین مورد انتظار جامعه است و شاخص فرعی همافزایی بالاترین میانگین جامعه را به خود اختصاص میدهد.</P>
ملخص الجهاز:
"در این پژوهش«کارشناسان و مشاغل همتراز» و«مدیران و سرپرستان»تمامی حوزههای فعالیت کاری شرکت مخابرات استان تهران که شامل پنج حوزهء دفاتر ستادی،معاونت توسعه و مهندسی،معاونت پشتیبانی فنی،معاونت مالی اداری و تدارکاتی و ادارات کل مناطق نهگانهاندکه در مجموع 3044 نفرند به منزلهء جامعهء آماری در نظر گرفته شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی نسبی و با استفاده از جدول کهن مورگان حجم نمونه به 044 تعداد(به منظور تامین حداکثر بازخورد) انتخاب و بین آنها پرسشنامهء پژوهش،در قالب 44 سوال و براساس 4 شاخص اصلی و 21 شاخص فرعی طراحی و به نسبتهای موردنظر توزیع شد.
در پرسش اصلی این (1)- team work نکته مطرح میشود که«میزان توانمندی نیروی انسانی شرکت مخابرات استان تهران در چه سطحی است؟»و پرسشهای فرعی،دوازده شاخص فرعی مورد اشاره را که در الگوی پیشنهادی(شکل 1)نیز نشان داده شده است اندازهگیری میکنند.
جدول 4:مقایسه میانگین شاخصهای فرعی تشکیلدهندهء توانمندی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:مقایسه میانگین شاخصهای فرعی تشکیلدهندهء توانمندی (به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی نهایی با پیشفرض اینکه براساس مبانی نظری تحقیق و ادبیات موضوع،توانمندسازی سبب افزایش عملکرد نیروی انسانی میشود و توجه به تقویت و ارتقاء شاخصهای اصلی زیرساخت،مدیریت دانش،تفویض اختیار و تیمسازی(کار تیمی)کارکنان را میتواند توانمند کند ازاینرو شاخصها در قالب سؤالات پرسشنامه مورد سنجش نیروی انسانی شرکت مخابرات استان تهران قرار گرفت و باتوجه به جدول 2 الگوی نهایی توانمندسازی نیروی انسانی بدین قرار حاصل شد(شکل 2)."