خلاصة:
هر فرایند عملیاتی متاثر از رویکردی است که شامل پیش فرضهایی در زمینه چگونگی انجام و نتایج آن فرایند است.در این بین،فرایند توسعه محصول از این امر مستثنی نیست.درحال حاضر شاهد جایگزینی مفروضات جدید توسعه محصول با پارادایم پیشین هستیم،به گونهای که هماکنون برخی از صنایع،مفروضات جدیدی را پذیرفته و رویکردی متفاوت را برای توسعه محصول اتخاذ کردهاند. پیادهسازی رویکردهای جدید و فرایندهای اجرایی آنها مستلزم فراهم بودن برخی از الزامات است.الزاماتی که در صورت فراهم نبودن آنها،جایگزینی نگرشها و پیادهسازی روش جدید از کارآمدی مناسبی برخوردار نخواهد بود.
ملخص الجهاز:
تغییرات سریع در عرصههای مختلف تکنولوژیک و نیز خواستها و نیازهای مشتریان ضرورت درک مفروضات جدید توسعه محصول و فرایند شکل گرفته بر اساس این مفروضات را موجب شده است.
رویکرد سنتی در نگرش سنتی که سالیان متمادی رویکرد غالب در مدیریت توسعه محصول بوده است،تلاش میشود تمامی قابلیتهای تعریف شده مورد نظر مشتریان در همان نسخه اول گنجانده شود و در صورت لزوم بهبودهایی بر آن در نسخههای بعدی اعمال شود.
*عدم تطابق میان نیازمندیهای مشتریان و قابلیتهای ارائه شده در بسیاری از موارد شاهد توسعه محصولاتی هستیم که ممکن است با خواسته مشتریان هماهنگی نداشته باشند به گونهای که در برخی موارد،قابلیتهایی در محصول گنجانده میشوند که نه تنها مورد نیاز مشتری نیست،بلکه مشتری از دریافت آنها پرهیز میکند.
برای نخستین بار توسعه مارپیچی در توسعه نرم افزارهای رایانهای (شکل 2)توسعه قابلیتها در گذر زمان در توسعه تکاملی مورد توجه قرار گرفت تا میزان انطباق الزامات با نیازهای کاربران افزایش یابد و نیز موجب تطابق بیشتر نرمافزارها با تغییرات سیستم عاملها،رویکردهای برنامهنویسی و تحولات سخت افزاری شود.
الزامات در اغلب صنایع،توسعه محصولات همچنان با تکیه بر رویکرد سنتی از شانس بیشتری برخوردار است،به گونهای که تمامی قابلیتهای مورد نیاز مشتریان، در صورت شناسایی درست،در همان مراحل ابتدایی طراحی مفهومی لحاظ شده،در برخی از موارد،امکان بهبود محصول در نسخههای دیگر در نظر گرفته میشود.
برای پیادهسازی رویکرد توسعه تکاملی و فرایند مارپیچی،درک و اشاعه مفروضات اساسی آن و اینکه این رویکرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) (شکل 3)فرایند توسعه مارپیچی در صعت نرم افزار.