ملخص الجهاز:
"سینماگران ایرانی و حضور بین المللی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کارگردان فیلم ریحانه(شرکت در جشنوارههای مونترال کانادا،تورین ایتالیا،نانتفرانسه 0991؛برلین1991) (به تصویر صفحه مراجعه شود) علیرضا رئیسیان اولین حضور خارج از ایران فیلم ریحانه در بخش چشمانداز سینمای امروز و فردای جشنوارهء مونترال کانادا بود،و توسط«پیرهانری دولو»رئیس کمیته انتخاب این جشنواره که سال گذشته به جشنوارهء فیلم فجر دعوت شده بود، انتخاب و دعوت شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کارگردان فیلمهای بیبی چلچله(شرکت در جشنوارههای اولو فنلاند 8891،جیفونی ایتالیا 0991) تاروپود(شرکت در جشنوارههای کیندر فیلم آلمان و رن فرانسه) به ترتیب قد(جشنوارههای آدلاید استرالیا و کلکته هندوستان) پلکان(جشنوارهء گلدن پراگ چکواسلواکی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) کیومرث پور احمد از فیلمهای من تا بهحال به ترتیب قد در جشنوارههای آدلاید،کلکته و احتمالا جیفونی شرکت داشته است(اینکه میگویم احتمالا برای این است که روابط عمومی کانون پرورش فکری اعلام کرده بود به ترتیب قد در جیفونی شرکت داشته ولی دبیر جشنوارهء جیفونی بیاطلاع بود).
در زمینه حرفهای بودن آدمها خیلی جلو رفتیم ولی برای من بهعنوان یک فیلمساز که مسئله کودک دغدغه فکریش است،اینکه فیلم را میتوانم بهتر کار کنم یا نه مسئله است.
ارتباطی متقابل بین فیلم از سویی و بینندگان برون مرزی از سوی دیگر،حاصل تلاشی بود که من برای مخاطبان خودم در داخل ایران داشتم- من فیلم را برای همدلی با بیزبانهای سرزمین خودم ساخته بودم-حال اگر طیف وسیعتری را حت در خارج از کشور گرفت نتیجهء نیازی است که انسان امروزی در هر گوشهء دنیا نسبت به بیان دردهای انسانی که دو قرنی فراموش شده بود، دارد-البته نه در شرق که فیلم در آنجا موفق شد."