خلاصة:
معمولا بسیاری از مردم و حتی نخبگان واژهء سرمایه را در حوزهء اقتصادی به کار میبرند و سرمایهء اقتصادی را منبع تأمین اهداف و نیازهای انسانها میدانند.در مقابل،جامعهشناسان با ثابت فرض کردن و کنترل سرمایهء اقتصادی،به دنبال تبیین مسئله مذکور از طریق متغیرهای اجتماعی هستند. آنها مفهوم سرمایه را به حوزهء غیرمادی و غیراقتصادی تسری دادهاند و از اصطلاح سرمایهء اجتماعی سخن به میان میآورند.سرمایهء اجتماعی مجموعه به هم پیوستهای از شبکهء روابط اجتماعی مبتنی بر اعتماد است که موجب تسهیل فعالیت انسان و کاهش هزینهها میشود.برخورداری از چنین سرمایهای،همچون سرمایه اقتصادی نیل به اهداف و تأمین نیازهای انسانی را فراهم میکند.در این پژوهش،تأثیر سرمایهء اجتماعی معلمان بر میزان رضایت آنها از خانواده،مدرسه و اجتماع بررسی میشود.مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفته است.معلمان دوره متوسطه جامعه آماری بودهاند و دادهها از نمونهای به حجم 583 نفر با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند.یافتهها نشان میدهد که سرمایه اجتماعی بر میزان رضایتمندی معلمان،تأثیر معنیدار میگذارد.به لحاظ جنسی تفاوتی معنیدار میان سرمایه اجتماعی زنان و مردان و رضایتمندی وجود ندارد.تحلیل همزمانی شاخصهای سرمایهء اجتماعی و میزان رضایتمندی،نشان میدهد که شاخصهای مربوط به ابعاد عینی سرمایهء اجتماعی(شبکهء روابط اجتماعی)بیشترین تأثیر را بر روی رضایتمندی داشتهاند.در کل، شاخصهای سرمایهء اجتماعی 82 درصد تغییرات(واریانس)رضایتمندی را تبیین میکنند.
ملخص الجهاز:
"این پژوهش با هدف شناخت یکی از متغیرهای مؤثر بر رضایتمندی معلمان انجام میگیرد،و در جستجوی پاسخ به این سؤال که سرمایهء اجتماعی در بین معلمان تا چه حد بر روی میزان رضایتمندی آنها از خانواده،مدرسه و اجتماع مؤثر میباشد؟ پیشینهء تحقیق دربارهء ارتباط سرمایهء اجتماعی و رضایت از عرصههای مختلف زندگی،مهمترین پژوهش را رونالد اینگلهارت انجام داده است.
با توجه به نظریات فوق میتوان گفت که سرمایهء اجتماعی روابطی است که در چارچوب اعتماد بین فردی،گروهی و نهادی مبتنی بر هنجارهای مشخص شکل میگیرد و موجب تسهیل اقدامات و کاهش هزینه شده و در نهایت رضایتمندی افراد را افزایش میدهد.
برای بررسی شدت و جهت رابطه میان متغیرها از آزمونهای آماری استفاده شده است که نتیجهء آزمون گاما فرضیهء تحقیق را تأیید میکند و بدین معنی که بین میزان رضایت معلمان از خانوادهء خود با سطوح مختلف سرمایهء اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 3:رابطهء سرمایهء اجتماعی و رضایتمندی از خانواده،مدرسه و اجتماع(به درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان رضایت بالای معلمان زن از خانوادهء خود برابر 44/9 درصد است که در مقابل 05/3 درصد معلمان مرد از رضایت بالا برخوردارند.
جدول 4:رابطه میزان سرمایهء اجتماعی و رضایت از زندگی و شغل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهء آزمون آماری رابطه مثبت معناداری بین سرمایهء اجتماعی و رضایت از زندگی نشان میدهد.
بررسی تأثیر میزان سرمایهء اجتماعی بر رضایتمندی از شغل نشان میدهد که حدود 55 درصد افراد مورد مطالعه دارای رضایت شغلی بالایی هستند که 4/6 درصد آنها سرمایهء اجتماعی بالا،74/5 درصد سرمایه متوسط و 2/9 درصد سرمایه در سطح پایین دارند."