ملخص الجهاز:
"چرا دانشآموز باید کتاب بخواند؟مگر نظام آموزشی دانشی فراتر از کتاب درسی از قبل بستهبندی شده از وی طلب میکند؟مگر ارزشگذاریهای تحصیلی و دانشسنجی محصلان و ارزشیابی آزمونهای ورودی جایی برای چنین رغبتی باقی میگذارد؟ معلمان چرا باید کتاب بخوانند؟مگر جز انتقال تکراری یک سلسله اطلاعات به محصلان انتظار دیگری از معلمی میرود؟مگر پر کردن خلاءهای مالی معلمان فراغتی برای آنان باقی میگذارد که در این راستا صرف کنند؟ مهندسان چرا باید کتاب بخوانند؟مگر آگاهی نسبت به یافتههای جدید تأثیری در آنچه فعالیت شغلی و فنی آنان را تشکیل میدهد برجای خواهد نهاد؟مگر تمهید مقدمات یک زندگی سادهء مشترک و تلاش شبانهروزی برای تهیهء حداقلهای زندگی، مجالی و فرصتی و فراغتی باقی میگذارد؟مگر ارزشهای اجتماعی و توقعاتی که باید برآورده شود تا چه پایه از طریق مطالعه و کتابخوانی تحقق مییابد؟ چرا پزشکان باید بخوانند؟چرا پیشهوران باید بخوانند؟و دهها«چرا»ی دیگر را نیز میتوان مطرح کرد و به پاسخ واحدی رسید."