ملخص الجهاز:
به عنوان نمونه در ماه نوامبر سال 1988 حدود 62 درصد از ارزش سفارشات صادراتی برحسب لیره استرلینگ ثبت شده است،حتی در برخی موارد نیز که قیمت کالاها برحسب پول کشورهای واردکننده تعیین شده،سهم زیادی از نوسانات نرخ ارز بخودی خود به مشتری انتقال یافته است.
چنین به نظر میرسد که شرکتهای انگلیسی زمان که در یک بازار غیراروپائی پتانسیل بلند مدتی را برای صدور محصولات خود مشاهده کردهاند،بیدرنگ برای تولید کالا در همان بازار سرمایهگذاری کردهاند، «شرد» (SHEPHERD) در بررسیهایی که اخیرا پیرامون سرمایهگذاریهای خارجی بریتانیا به عمل آورد،متوجه شد که حدود 50 درصد از شرکتهای انگلیسی با این هدف به تولید کالا در خارج تمایل نشان دادهاند که به صادرات مستمر به عنوان یک آلترناتیو و نه الزاما یک انتخاب برتر،دست پیدا کنند.
ولی درحال حاضر شواهد محکمی در مورد طیف وسیعی از محصولات مختلف وجود دارد که نشان میدهد سرمایهگذاری اساسی در زمینه بازاریابی و ایجاد زیربناهای توزیع در کشور مقصد،بهمنظور دستیابی به هرگونه سهم قابل توجه از بازار ضروری میباشد.
گوشهنشینی و عزلت گزینی در بازارها13 بهدلیل حساسیت و تغییرپذیری قیمت محصولات صادراتی شرکتهای انگلیسی و میزان بالنسبه قلیل سرمایهگذاری آنها در امر توزیع،این شرکتها فقط 6 درصد از کل ارزش واردات آمریکا را دارا بودهاند حال آنکه شرکتهای آلمانی 11 درصد و شرکتهای ژاپنی 21 درصد را به خود اختصاص دادهاند.
صادرکنندگان ژاپنی معمولا با حساسیتی که نسبت به قیمت کالاهای خود در بازارها نشان دادهاند،قابلیت رقابت محصولات خود را حفظ کرده و علیرغم بروز نوسانات خارجی و به کمک سرمایهگذاری مستمر در کنترل شبکههای توزیع فروش و خدمات دائما موفق شدهاند تا مشتریها،واسطهها و نیز سهم خود در بازارهای ایالات متحده را محفوظ نگاه دارند.