ملخص الجهاز:
در این حال،خیلیها در ژاپن میپرسند آیا میشود رؤسای شرکتها را مسئول این زیاندهی شناخت؟اگرچه این امر در کشورهای صنعتی غرب امری بدیهی است،ولی در ژاپن رئیس شرکت(مدیرعامل)ارباب هیئت مدیره است و نه مستخدم آنها.
این مقاله آخرین وضعیت برخی از مدیران و شرکتهای معتبر و مشهور ژاپن را در این زمینه به تصویر کشیده است و اطلاعات جالبی از درون جامعه بسته مدیران ژاپنی که هفتاد درصد آنها بالای 60 سال دارند به ما میدهد.
در حال حاضر سمت معاونت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران را به عهده دارد و علاوهبر این به صورت افتخاری مجری طرح پردیس برای احداث نتایج کلی سال مالی 1992 شرکتهای بخش توزیع برای سومین سال پیاپی کاهش درآمد و سود را نشان میداد،چیزی که بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.
برخی اوقات رؤسای شرکتهای ژاپنی اظهار میدارند که شرکتهایشان بخاطر کارکنان وجود دارند و در مواقع دیگر میگویند وجود این شرکتها بخاطر سهامداران است.
و این فرآیندی است که از دو سال پیش شروع شده و هیچ ربطی به عملکرد ضعیف شرکتها و یا رسواییهای مشهور آنها ندارد.
«ایشی کاوا»در حال حاضر رئیس اتاق صنعت و بازرگانی ژاپن است، ولی او بخاطر مقام قبلیاش به عنوان رئیس هیئت مدیره یکی از بزرگترین شرکتهای ساختمانی ژاپن به نام«کاجیما»شهرت دارد.
واقعیت این است که این صنعت عاری از اشکال نیست-و کسی چنین ادعایی ندارد-ولی همینطور که این مدیر اظهار کرده است،در ژاپن مردم انتظار دارند نماینده صنعتی که دچار رسوایی شده استعفا دهد و فقط صرفا برای وضع موجود عذرخواهی کند،ولی از او نمیخواهند وضعیت را بهبود بخشد.