ملخص الجهاز:
یعنی به سخنان زیردست،همگروه و دیگران چه در مواقع غیررسمی مثل اوقات تنفس برای صرف قهوه و چه در مواقع رسمی مثل جلسات برنامهریزی شده که با دستور کار کامل میشود،گوش دهید.
آشنایی بیشتر شنونده با لغاتی که افراد به کار میبرند،سبب میشود تا کمتر صحبت گوینده را برای درک کلمات قطع نمید.
گوش دادن به ما کمک میکند تا قبل از انجام معامله و یا مذاکره با افراد انگیزهها،ترسها و اهداف آنان را بشناسیم،در واقع گوش دادن روشی است برای یادگیری.
*تمرکز بر روی گوش دادن سرعت حرفهای مبادله شده بین افراد،90 تا 200 کلمه در دقیقه است.
*گوش دادن بهتر کلمات دارای تعریف هستند لکن معنی اصلی آنها از سوی«گوینده»بیان میشود که احساس و هیجان نیز بخشی از آن است.
یک شنونده خوب از طریق پرسش سئوالات واضح و روشن، معانی کلمات را درمییابد و گوینده را با میزان گوش دادن و توجه خود آشنا میسازد.