ملخص الجهاز:
برای احتراز از این مشکل وی سعی دارد که جریان بهسازی منابع انسانی را آنطور که در شرکتهای خصوصی ژاپن عمل میشود توصیف کند تا به قول وی حقایق از اسلورهها جدا شود.
بخش اول که مشتمل بر چهار فصل است عوامل فرهنگی-اجتماعی برونی و درونی موثر بر مدیریت منابع انسانی در ژاپن از جمله بازار کار،ویژگیهای محیط کار،سازماندهی موسسه و کلیات وظایف و شیوه کار واحد مسئول بهسازی منابع انسانی در سطح شرکتها را مورد بررسی قرار میدهد.
در این بخش که در ده فصل تنظیم شده است اجزاء فرایند مدیریت منابع انسانی منجمله کارمندیابی و استخدام-آموزش و بهسازی-ارزیابی عملکرد و ارتقاء شغلی-خاتمه خدمت و مقررات انضباطی و بالاخره روابط کار به صورتی که در شرکتها عمل میشود تشریح میگردد.
در بخش سوم کتاب سه مطالعه مورد واقعی (Case) در زمینه بهسازی نیروی انسان و شرکتهای کانون-فروشگاههای بزرگ ایزتان و شرکت اوری ارائه میگردد تا توجه خواننده به جنبههای عملی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای ژاپنی بیشتر جلب شود.