ملخص الجهاز:
توسعه علوم مدیریتی کشورهای توسعهیافته مسیرهایی را در روند تحولات علوم و شیوههای مدیریت و سازماندهی طی کرده و برای بسیاری ایز کشورهای در حال توسعه امکان استفاده از (به تصویر صفحه مراجعه شود) تجربیات آنها و جهشهای سریع بدون گذر از مسیرهای طولانی وجود دارد.
7در کشور ما نیز دانشگاهها صرفا به آموزش تئوریهای کلاسیک مدیریتی اهتمام ورزیده،تحقیقات کاربردی عملا مشاهده نمیشود و بخشهای مشاوره مدیریت و محققین سازمانهای اجرایی حداکثر بکار ترجمه تجربیات سایر کشورها که شاید هیچ سنخیتی با مسائل کشوری نداشته باشد میپردازند در امور اجرایی هم معمولا سازماندهی و شیوه مدیریت سرانجام همراه با انتقال سختافزاری تکنولوژی صورت میپذیرد و کمتر با نوآوری و شیوههای جدید مناسب با شرایط محیطی همراه است.
بطور مثال، مدتی است که در محافل صنعتی سخن از بکارگیری فنون مدیریتی ژاپن که بعنوان رمز پیشرفت تکنولوژی آن کشور تلقی میشود مطرح (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدیریت و نظام تأمین و تربیت مدیر یکی از مهمترین مسائلی است که در برنامهها باید به آن بهای کافی داد.
جمعبندی پیشنهادها نقش فراگیر مدیریت و اثر تعیینکننده آن در کلیه امور اجتماعی و اقتصادی امری بدیهی است،اجرای برنامههای توسعه نیز نیازمند تجهیز به مدیرانی توانا و دارای دانش کافی میباشد که برای آن هم بایستی به دو عامل توسعه علوم مدیریت و نظام تامین و تربیت مدیر توجه کرد.
توسعه اقتصادی و اجتماعی و اساسیترین بعد برنامههای توسعه،توجه به برنامهریزی تربیت مدیر و تحت نظام درآوردن انتخاب و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (الف)هدف از پیشنهاد طرحهایی برای برنامه ریزی تأمین مدیر،محدود کردن قدرت و اختیارات مدیران عالی و مقامات رأس سازمانها و واحدها نمیباشد،بلکه تحت نظام درآوردن آن بعنوان پیشنیاز توسعه و پیشرفت است.