ملخص الجهاز:
"جوانا راس در جستار مهم خود دربارهی آرمانشهری فمینیستی مینویسد:«این آرمانشهرها تجسم ارزشهای جهان بشری نیست بلکه واکنشی به آنها -------------- (*)سرزمینی خیالی و محل وقوع داستانهای مجموعهای به همین نام نوشتهی سوزی مک کی شارنس در عین حال،هلدفست (Hold fast) نامی نمادین نیز میتواند بود که قید و بند،اسارت و محدودیت را القاء میکند.
91فرزند خونی(4891)اثر اکتاویا باتلر-که برندهی جایزه نیز شده است-به آشناییزدایی تولید مثل انسانی در قالب داستانی تخیلی میپردازد؛داستانی که در نوع خود همانسان خون را در عروق منجمد میکند که روایت مری شلی از آفرینش حیات مصنوعی:مردی به نام گن،شخصیت اصلی اثر باتلر،یکی از اعضای گروه انسانهایی است که در پی فرار از بردگی در کرهی زمین است.
اسپرو-اسبی که به شعوری مستقل دست یافته-نیز یکی از هیولاهای بیشمار محصول تخیل زنان نگارندهی آثار علمی تخیلی به شمار میرود؛هیولایی که اگر به معنای دقیق کلمه مؤنث نباشد بهطور قطع به گونهای استعاری زن شده است.
آنها این نوشتهها را به گونهای ادبیات داستانی پرطرفدار واقعگریز با جاذبهی زیباشناختی اندک و حتی وضعیت پیوسته بهبود یافته و از سال 0891،چندین بررسی مفصل علمی تخیلی فمینیستی و نیز جستارها و مقالههای بیشمار در این زمینه منتشر شده است.
هلن مریک،دیالوگهای فانتزی در مجموعهای با ویراستاری اندی سایر و دیوید سید،دربارهی آثار علمی تخیلی(لیورپول،0002)،صص 86-25 که در بردارندهی تحلیلی جالب است از تاریخچهی پیچیدهی مشارکت زنان در آفرینش آثار این نوع ادبی در سالهای آغازین آن.
مشخصات این گلچین به قرار زیر است:زنان شگفتانگیز:داستانهای علمی تخیلی به قلم زنان و دربارهی آنان(نیویورک:و ینتج،5791)،صص IXIV-XIII ."