ملخص الجهاز:
"مثلا«جیم کلارک»،بنیانگذار «سیلیکون گرافیک»که امروزه مادر صنعت (CG) در جهان محسوب میشود و قطب اصلی این صنعت است،«ادکاتمول» (Ed Catmull) از اولین افرادی بود که فیلم انیمیشن کامپیوتری را خلق کرد یا«جان وارنوک» (John Warnok) ، بنیانگذار سیستمهای گرافیکی (Adobe) که طراح محصولات صنعتی مهمی مثل فتوشاپ و یا«پست اسکریپت»هستند.
این روش صیقلی کردن سطوح هندسی سه بعدی،از نظر ارقامی و آماری بهینه است و امروزه در بیشتر کارتهای گرافیکی سه بعدی (Real Time) استفاده میشود.
اما با (Texture Mapping) فقط با یک عکس ساده از یک آجر معمولی و اعمال آن روی شکلی مثل مکعب مستطیل،میشد یک دیوار ایجاد کرد که همان ظرافت و زیبایی را داشته باشد و در عین حال،در میزان حافظه نیز صرفهجویی میشد.
وقتی که بردارهای عمود،بر سطح اجزای تشکیلدهنده یک شکل سه بعدی را میشد به طور مجازی به وسیله روش فونگ صیقلی کرد و طبق نظریه کاتمول،تصویری دو بعدی را روی جسم سه بعدی کشید،چرا این بردارهای عمود بر سطح را به هم ریخته و مغشوش نکرد،تا تصویر صاف و صیقلی،تبدیل به سطحی زبر و برجسته،فرو رفته شود؟!
در دهههای 0891 و 0991 کمپانیهای مستقل و بزرگی مثل الیاس (Alias) و یوفرانت (Wave Front) تصمیم به همکاری با هم گرفتند و به این ترتیب یکی از غولهای صنعت انیمیشن و گرافیک کامپیوتری موسوم به Alias Wave) (Front به وجود آمد که مهمترین محصول آن، نرمافزار مایا است.
حافظه و ترکیب رنگ در کامپیوترهای اولیه که کارتهای گرافیکی سه بعدی و قوی،در بازار وجود نداشت و میزان حافظه محدود بود،به هرپیکسل یک بایت (معادل 8 بیت)حافظه اختصاص داده میشد که این هشت بیت ترکیبات مختلف 6 رنگ آمیزی آن پیکسل خاص را تعریف میکردند."