خلاصة:
برای دروهء نوجوانی عنوانهای مختلفی مانند:«طوفان و اضطراب»،«تضاد»، «هویت یابی»،«بحران»،«برزخ»،«بیگانگی»و دروهء«ایدهآلها»ذکر کردهاند.همهء این عنوانها از فرهنگی تا فرهنگ دیگر و از جامعهای تا جامعهء دیگر متفاوت میباشند.اما آنچه در همه جا اهمیت دارد؛این است که نوجوانی گذر از کودکی و ورود به دنیای بزرگسالی است.تغییرات سریع جسمانی و روانی میتوانند در نوجوان حالتهای گوناگونی از سردرگمی و هیجان به وجود آورند.در این مقاله پس از ذکر ویژگیهای مهم دورهء نوجوانی،به بررسی انواع علائق و تأثیر آنها در بروز رفتارهای نوجوان پرداخته است.آگاهی از انواع علائق مانند تفریحی،اجتماعی، شخصی،شغلی،تحصیلی و مذهبی نوجوان،میتواند والدین و مربیان را در چگونگی ارتباط و نحوهء برخورد با نوجوان با توجه به آگاهی بیشتر و شناخت عمیقتر از او،کمک و یاری نماید.
ملخص الجهاز:
"برخی دیگر از روانشناسان،از تکالیف رشد به نام اهداف دورۀ نوجوانی یا نموده و آنها را در نه طبقه چنین خلاصه کردهاند( Cole,1944 ): بلوغ عاطفی کلی،ایجاد علائق دگر خواهی جنسی،بلوغ اجتماعی کلی،رهایی از کنترل خانواده،بلوغ عقلی،انتخاب شغل برای آینده،استفادۀ مناسب از اوقات فراغت، یافتن فلسفۀ زندگی و همانند سازی خویش.
بطور کلی،علائق نوجوانان با توجه به خصوصیات این دوره در همۀ فرهنگها حالت تقریبا یکسان دارد،اما همیشه ممکن است که علائق آنها از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد.
بطور کلی موفقیت یک نظام آموزشی مناسب،مستلزم وجود پنج رکن است: 1-برنامۀ تحصیلی مناسب و اصولی 2-مدرسان صلاحیتدار و کافی 3-کتب و وسایل درسی و کمک آموزشی مناسب 4-فضای کالبدی و فیزیکی کافی و مناسب 5-مدیریت مطلوب(احمدی،1368) 5-علائق شغلی:پسر و دختر نوجوان معمولا دربارۀ آیندۀ خود فکر میکنند،اما پسران در این مورد بمراتب جدیتر از دختران هستند.
حال که هدف بهداشت روانی،سالم سازی محیط روانی و اجتماعی فرد است؛پس باید با توجه به جنبههای مختلف رشد در نوجوانان،علائق،انگیزهها و خصوصیات آنها،بگونهای عمل نمود که آنها قادر باشند از این دوران بحرانی بخوبی بگذرند و فردی مفید و دارای تعالی روانی در جامعه محسوب گردند.
آگاهی از انواع علائق؛علائق تفریحی،اجتماعی،شخصی،شغلی،تحصیلی و مذهبی،میتواند راهنمای مناسبی برای والدین و مربیان باشد تا متوجه شوند چگونه و چطور باید در برابر خواستههای نوجوانان عمل کرد و آیا واقعا این خواستهها و علائق برای یک نوجوان امری طبیعی است؟و بدینوسیله پس از درک خصوصیات نوجوانی بتوان آنها را بنحوی راهنمایی و کمک کرد که نه به موجب سرخوردگی آنها و نه موجب بیبندوباری گردد."