ملخص الجهاز:
"قدرت اغلب پیش از آنکه به عنوان یک مفهوم متحول شود،به صورت یک امر عینی دچار تغییر و تحول میشود به همین علت بیش از آنکه به دنبال قدرت در اندیشهء سیاسی باشیم،بایستی تحولات عینی آن را در سطح مختلف فرد،دولت و نظام بین الملل مورد بررسی قرار دهیم و برای این بررسی آنچه بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد بررسی نقش ابزارهای متحولکنندهء مفاهیمی نظیر قدرت است.
پرسشی که این مقاله میکوشد به آن پاسخ دهد،این است که کدام عوامل سبب شدهاند رسانهها در تحول مفهوم قدرت،نقش مهمی ایفا کنند و ارتباط این عوامل با یکدیگر چگونه است؟آیا این عوامل بیشتر کیفی بودهاند یا کمی؟ از طرف دیگر نقش جهانی شدن اقتصاد و سیاست در این فرایند چگونه است؟ آیا فروپاشی نظام دوقطبی،در جهانی شدن رسانهها مؤثر بوده است یا نه؟از طرف دیگرچه نقشی میتوان برای سازمانهای غیردولتی (NGO) قایل شد؟ برای پاسخ دادن به سؤالات فوق، ابتدا مفهوم پیچیدگی و سرعت را مورد بررسی قرار میدهیم و سپس چهرهء جدید قدرت را که با جهانی شدن رسانهها شکل گرفته است معرفی میکنیم.
نتیجهگیری باتوجه به موارد چهارگانه ذکر شده درچ مورد فرایند جهانی شدن رسانهها که منجر به تحول در پارادایم قدرت شده است و این تحول نیز حاکمیت بر مرزهای ملی را تضعیف کرده،میتوان نتیجه گرفت: جهانیشدن اقتصاد به عنوان اصلیترین و قویترین جنبه جهانیشدن،باعث رشد شرکتهای چندملتی شد و این شرکتها نیز در راستای کسب سودتجاری،به گسترش رسانههای جعی و از جمله تلویزیون و ماهواره روی آوردند تا از این طریق بتوانند به سود بیشتر دسترسی پیدا کنند و این کار زمینه اصلی جهانیشدن رسانههای جمعی را فراهم آورد."