ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقد و ارزشیابی محتوای کتاب درسی تاریخشناسی دوره پیشدانشگاهی فاطمه سادات میر عارفین کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی بازنگری منطقی و برخوردار از پشتوانهی علمی-پژوهشی در برنامهریزیهای درسی،یکی از راهکارهای اساسی در تضمین کیفیت تصمیمگیریهای برنامهریزان این حوزه قلمداد میشود و ارزشیابی برنامه یا مواد آموزشی برخاسته از برنامهای خاص،به همین منظور انجام میگیرد.
این پژوهش از بعد مؤلفهها و عناصر اساسی،مانند رویکرد،اهداف،انتخاب و سازماندهی محتوا،شیوههای تدریس و ارزشیابی،و سایر مؤلفههای مورد نظر،به عمل آمد و طی آن، دیدگاههای صاحبنظران برنامهریزی درسی و موضوعی، سرگروههای آموزشی درس تاریخ دورهی متوسطه در«سازمان آموزش و پرورش استان تهران»و مناطق تابعه،سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و شهرستانهای تابعه،و نیز انجمن علمی معلمان تاریخ(به عنوان دبیران مجرب)،دریافت شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دیدگاههای صاحبنظران *شاید برای نخستین بار است که در کشور ما،یک کتاب درسی از نوع تاریخ،با رویکرد روشمداری و پیوند دادن مباحث تاریخ با زندگی روزمرهی دانشآموزان،و همچنین جایگاه و نقش زندگی تاریخی انسانها در رویکرد پژوهش در تاریخ،و بالاخره ارتباط تاریخ با علوم دیگر،تدوین و تألیف شده است که از این جهت باید به برنامهریزان و مؤلفان کتاب،تبریک و احسنت گفت.
بنابراین،به نظر میرسد با توجه به ابعاد گوناگون دیدگاهها،گروه برنامهریزی درسی تاریخ بتواند،برای اتخاذ تصمیمات نهایی و غنی سازی محتوای تدوین شده،بر یافتههای این پژوهش اتکا کند و آنها را مبنای بهبود و کیفیتبخشی مباحث و موضوعات ارائه شده در کتاب قرار دهد."