خلاصة:
در عصر حاضر هرچند که به امر آموزشهای ضمن خدمت به سبب تحولات سریع جوامع و نیاز سازمانها به انطباق فرد بر آنها بهاء میدهند،ولی تحقیقات کمی مبتنی بر تأثیر آموزشهای ضمن خدمت مخصوصا در میزان کارائی و عملکرد مدیران صورت گرفته است.در این مقاله محققین برآنند که یافتههای تأثیر این آموزشها را بر میزان کارائی و بهرهوری مدیران را بررسی نمایند.جامعه آماری در این تحقیق مدیران و معلمان مرد شهر مشهد بوده و نتایج زیر بدست آمده است:1-مدیران آموزش دیده در برقراری روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان عملکرد بهتری داشته و اثربخشتر میباشند.2-مدیران آموزش دیده در زمینههای"اهمیت دادن به آموزش کارکنان"دارای عملکرد بهتری بوده و کارائی بیشتری دارند.3-مدیران آموزش دیده در زمینه"استقبال از تغییرات و نوآوریها در سازمان"عملکرد بهتری دارند.4- مدیران آموزش دیده در زمینه"اعتماد به نفس در انجام امور"نسبت به مدیران آموزش ندیده از عملکرد بالاتری برخوردارند.5-مدیران آموزش دیده در زمینه"رعایت شرح وظایف شغلی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان دارای عملکرد بهتری میباشند.
ملخص الجهاز:
جامعه آماری در این تحقیق مدیران و معلمان مرد شهر مشهد بوده و نتایج زیر بدست آمده است:1-مدیران آموزش دیده در برقراری روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی نسبت به مدیران آموزش ندیده از دیدگاه معلمان عملکرد بهتری داشته و اثربخشتر میباشند.
توصیف و تحلیل دادهها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه شماره(2)به به کارگیری از شبهافزاری (spss) از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون T )استفاده شد و میزان معنادار بودن تفاوت نگرش معلمان به دو گروه مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده مشخص گردید،سپس فرضیههای تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و از آنجا که ارائه تمام جداول مربوط به تجزیه و تحلیل دادهها ممکن نبود فقط جداول مربوط به تجزیه و تحلیل فرضیهها ارائه میشود فرضیه یک:مدیران آموزش دیده در هنگام برقراری روابط انسانی و ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه نسبت بهمدیران آموزش ندیده عملکرد بهتری دارند.
نتایج آزمون T برای فرضیه دو مقایسه میزان اهمیّت دادن به آموزش کارکنان مدیران آموزش دیده و ندیده(از دیدگاه معلمان) جدول شماره 4-مقایسه میانگین دو گروه مدیران آموزش دیده و مدیران آموزش ندیه و محاسبه معنادار بودن تفاوت میانگینها (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به محاسبات انجام شده مقدار t مشاهده شده بزرگتر از t (بحرانی)یا جدول است.
نتایج آزمون T برای فرضیه پنج مقایسه میزان رعایت شرح وظایف شغلی مدیران آموزش دیده و ندیده(از دیدگاه معلمان) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به محاسبات انجام شده مقدار t مشاهده شده بزرگتر از t (بحرانی)یا جدول است.