خلاصة:
بررسی تغییر انگیزش پیشرفت در دانشجویان دانشگاه تبریز
سلطان القرایی خلیل,کریمی مدد
مقاله حاضر تغییر انگیزشی پیشرفت تعداد 332 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی روزانه دانشگاه تبریز را مورد بررسی قرار داده است. به منظور تحقق هدف پژوهش، با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نمونه آماری بر حسب دانشکده و جنسیت دانشجویان مشخص و سپس با بهره گیری از روشهای آماری پیشرفته، همچون: آنالیز واریانس (ANOVA)، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون اطلاعات جمع آوری شده تحلیل گردیده و پیشنهادهایی در زمینه پژوهش ارایه شده است.
ملخص الجهاز:
جدول 1:آموزش همبستگی پیرسون بین انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-میان دانشجویان نیمسال سوم و نیمسال هفتم از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت وجود دارد.
جدول 2:آزمون تی مستقل برای تفاوت انگیزش پیشرفت بین دانشجویان ترم سوم و هفتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت وجود دارد.
جدول 3:آزمون تی مستقل برای تفاوت انگیزش پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان زن و مرد دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) 4-بین انتخاب رشته تحصیلی از روی علاقه و انگیزش پیشرفت همبستگی مثبت وجود دارد.
جدول 4:رابطه بین انگیزش پیشرفت و علاقه به رشته تحصیلی در میان دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-بین انگیزش پیشرفت دانشجو و میزان فعالیت وی همبستگی وجود دارد.
با توجه به اینکه کوچکتر از خطای آلفای 0/10 میباشد،بنابر این،رابطه کاملا معنیداری بین دو متغیر وجود دارد که ضریب همبستگی بین دو متغیر برابر با 0/166 میباشد که حاکی از همبستگی مثبت و متوسط بین دو متغیر میباشد به عبارتی با افزایش انگیزش پیشرفت میزان فعالیت دانشجو برای انجام تکالیف چالشانگیز و نسبتا دشوار بیشتر میشود.
جدول 5:رابطه بین انگیزش پیشرفت و میزان فعالیت دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 6-بین آینده شغلی رشته تحصیلی دانشجو و انگیزش پیشرفت همبستگی مثبت وجود دارد.
به عبارتی با افزایش احتمال یافتن شغل و بازار کار متناسب با رشته تحصیلی انگیزش پیشرفت دانشجو نیز افزایش پیدا میکند جدول 6:رابطه بین انگیزش پیشرفت و میزان فعالیت دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) 7-میان دانشجویان دانشکدههای مختلف از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت وجود دارد.