خلاصة:
<P>هدف اصلی این پژوهش مطالعه تاثیر به کارگیری یک الگوی ترکیبی بر یادگیری دانشآموزان در دروس فارسی،عربی و انگلیسی دوم راهنمایی میباشد.این پژوهش شبه تجربی است،که طی دو مرحله مقدماتی و نهایی به اجرا درآمده است.مطالعه نواقص و مشکلات طرح درسها و آزمونهای ساخته شده و اصلاح آنها در مرحله مقدماتی و اجرای طرح درسها در نمونه اصلی شامل بیست کلاس پایه دوم(ده کلاس به عنوان گروه آزمایشی و ده کلاس به عنوان گروه گواه)در مرحله نهایی صورت گرفته است.در اجرای پژوهش از پیش آزمون و آزمون نهایی و گمارش تصادفی کلاسهای پایه دوم در هر مدرسه به عنوان آزمایشی و گواه استفده شده است.جامعه آماری این پژوهش مدارس راهنمایی پسرانه ناحیه 1 و 4 آموزش و پرورش شهر مشهد میباشند و نمونه مورد مطالعه شامل ده مدرسه که از هر مدرسه دو کلاس پایه دوم(جمعا 20 کلاس پایه دوم)به صورت خوشهای انتخاب شدهاند.نتایج عمده حاصل از اجرای طرح درسهای مبتنی بر الگوی ترکیبی در گروههای مورد مطالعه در هر سه درس فارسی،عربی و انگلیسی به تفکیک حاکی از این است که به کارگیری طرح درسهای مزبور(براساس الگوی ترکیبی)تا حد زیادی بر پیشرفت نمره آزمون نهایی دانشآموزان گروه آزمایشی در دروس فارسی،عربی و انگلیسی هر کدام به صورت مجزا موثر بوده و به عبارت دیگر تاثیر معنادار ایجاد کرده است.همچنین به کارگیری طرح درسهای فوق بر معدل نمره هر سه درس نیز تاثیر معنادار به همراه داشته است. نتایج نظرخواهی معلمان و دانشآموزان پس از اجرای طرح درسها نیز نشان میدهد که آنها تا حد زیادی از اجرای طرح درسهای مبتنی بر الگوی ترکیبی رضایت داشتهاند.</P>
ملخص الجهاز:
نتایج عمده حاصل از اجرای طرح درسهای مبتنی بر الگوی ترکیبی در گروههای مورد مطالعه در هر سه درس فارسی،عربی و انگلیسی به تفکیک حاکی از این است که به کارگیری طرح درسهای مزبور(براساس الگوی ترکیبی)تا حد زیادی بر پیشرفت نمره آزمون نهایی دانشآموزان گروه آزمایشی در دروس فارسی،عربی و انگلیسی هر کدام به صورت مجزا موثر بوده و به عبارت دیگر تاثیر معنادار ایجاد کرده است.
ما چهار الگو را انتخاب و به صورت زیر(قسمتهای رنگی)ترکیب کردهایم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) الگوی ترکیبی در این پژوهش بر سه مرحله پیش سازمان دهنده استوار است،لیکن در طی مراحل اجرا از گامهای سه الگوی دیگر به ویژه استقرایی،دریافت مفهوم و یاران در یادگیری نیز بهره گرفته است.
در این پژوهش از ابزارهایی به شرح زیر استفاده شده است: 1-سه نوع طرح درس مبتنی بر الگوی ترکیبی جهت اجرا در گروه آزمایشس و برای مبحث فعل مضارع1 در درس فارسی،عربی و انگلیسی دوم راهنمایی به همراه ضمایم مربوط از جمله کارتهای پیش سازمان دهنده،کارتهای انواع فعلهای مضارع و کارتهای انواع جملههای مورد نیاز در اجرای طرح درس.
جدول 1-1توصیف دادههای مربوط به پیشآزمون فارسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-1 خلاصه آزمون t برای مقایسه پیشرفت دانشآموزان در دو گروه آزمایشی و گواه در درس فارسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای حاصل از اجرای طرح درس مبتنی بر الگوی ترکیبی در تدریس مبحث فعل مضارع در درس فارسی پایه دوم راهنمایی ضمن تأیید فرضیه اول،نشان میدهند که دانشآموزا گروه آزمایشی و گواه در آغاز مطالعه یعنی قبل از اجرای الگو تقریبا باهم مشابه بودند،لیکن پس از اجرا در نمره آزمون نهایی دانشآموزان گروه آزمایشی تفاوت معنادار(پیشرفت قابل ملاحضه)ایجاد شده است.