خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسهء گرایشهای موضوعی مطالعه در دانشآموزان دورهء راهنمایی شهر اهواز با توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان این دوره منتشر شده در فاصلهء سالهای 1376-1383 میباشد.پژوهش از نوع توصیفی بوده و برای انجام آن از دو روش کتابخانهای و پیمایشی استفاده شد.بخش نخست نمونهء پژوهش شامل 720 دانشآموز دختر و پسر به روش تصادفی چند مرحلهای از میان دانشآموزان دورهء راهنمایی شهر اهواز انتخاب شد. بخش دوم نیز دربردارندهء کل کتابهای مناسب دانشآموزان دورهء راهنمایی(گروه سنی«د») معرفی شده در کتابشناسی آثار منتخب شورای کتاب کودک در فاصلهء سالهای 1376-1383 بود که تعداد 1104 کتاب را دربردارد.آزمون آماری مجذور کا نشان داد که بین توزیع فراوانی کتابها در ده موضوع اصلی تفاوت معناداری وجود دارد و آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین گرایشهای موضوعی مطالعه دانشآموزان و توزیع فراوانی کتابها در ده موضوع اصلی رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجهء کلی پژوهش حاضر مشخص کرد که در بسیاری از موضوعهای فرعی مربوط به ده موضوع اصلی،میان نظرات دانشآموزان دورهء راهنمایی شهر اهواز و فراوانی کتابهای مناسب دانشآموزان این دورهء تناسب چندانی برقرار نمیباشد.این مسأله در موضوعهای فرعی مربوط به موضوعهای واقعگرا(رمان)،دین،علوم تجربی،هنر،بازی و سرگرمی و کتابهای مرجع بیشتر ملاحظه شد.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر،مقایسهء گرایشهی موضوعی مطالعه در دانشآموزان دورهء راهنمایی شهر اهواز با توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانشآموزان این دوره معرفی شده در کتابشناسی آثار منتخب شورای کتاب کودک در فاصلهء سالهای 6731-3831 میباشد.
با توجه به این مجموع کتابهای مناسب دانشآموزان دورهء راهنمایی(گروه سنی«د»)که شورای کتاب کودک در فاصلهء سالهای 6731-3831 معرفی کرده است،محدود به 4011 عنوان است در رابطه با قسمت دوم جامعهء پژوهش از روش نمونهگیری استفاده نشد و کلاین تعداد مورد بررسی موضوعی قرار گرفت.
جدول 1:توزیع فراوانی نظرات پاسخگویان نسبت به موضوعهای فرعی ردههای اصلی ادبیات کهن،واقعگرا،فانتزی، شعر،و دانش اجتماعی و آزمون مجذور کا به منظور مشخص کردن تفاوت نظرات آنها در خصوص علاقه به این موضوعها (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 1 ملاحظه میشود،در موضوعهای رمان«طنز»و رمان«اجتماعی»مقادیر مجذور کا در سطح 0/10>p معنادار نیست،یعنی در دو موضوع یاد شده میان نظرات دانشآموزان دختر و پسر دورهء راهنمایی شهر اهواز تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول 5:گرایشهای موضوعی دانشآموزان دورهء راهنمایی شهر اهواز و توزیع موضوعی کتابهای مناسب دانش آموزان این دوره در ده موضوع اصلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به یافتههای به دست آمده،مقایسهء نظرات دانشآموزان نسبت به موضوعهای فرعی رمان «اجتماعی»،«شعر نو»،«فیزیک»،«شیمی»،«دانشمندان علوم مختلف»و«هنرهای دستی»با توزیع فراوانی کتابهای مناسب در این موضوعها در مجموع سالهای مورد بررسی نشان میدهد که در این موضوعها، تعداد کتابهای مناسب بیشتر از مقدار گرایش دانشآموزان نسبت به این موضوعهاست.