ملخص الجهاز:
"خدمات پس از فروش اگر کالای صادراتی نیاز به خدمات پس از فروش داشته باشد،صادرکننده موظف است زمینههایی برای ارایه خدمات پس از فروش برای خریداران فراهم نماید.
قیمت یک سوال اساسی که همواره برای صادرکننده مطرح میشود،اینست که به راستی،قیمت فروش کالای صادراتی چقدر باید باشد؟قیمت،تنها عنصر مهم در عناصر فعالیتهای بازاریابی است که درآمد ایجاد میکند و سایر عناصر همگی هزینهزا هستند.
حال،سؤال اینست که در قیمتگذاری کالای صادراتی به چه عواملی میبایست توجه کرد؟یک صادرکننده در تعیین قیمت کالای صادراتی خود حد اقل باید به پنج عامل توجه کند: الف)هزینههای انجام شده.
یک صادرکننده باید ببیند که کالای صادراتی خود را به چه صورت باید به دست خریداران برساند که او لا خودش سود مطلوبی را به دست آورده؛ثانیا،خریداران برای به دست آوردن کالا متحمل هزینه کم شوند؛ثالثا، خریداران برای به دست آوردن کالا متحمل هزینه فرصت از دست رفته نشوند،زیرا"وقف طلاست"و تلف کردن وقت موجب ایجاد هزینه فرصت از دست رفته میشود.
یک صادرکننده به چهار طریق میتواند کالاهای صادراتی خود را به دست خریداران برساند: 1-فروش مستقیم.
) فروش مستقیم:بعضی از صادرکنندگان ممکن است کالای صادراتی خود را از طریق کارکنان ایرانی یا کارکنان خارجی مستقیما به دست مصرفکنندگان برسانند.
بدیهی است که این امر،برای عرضه کالاها به مشتریان است،ولی اکثر صادرکنندگان به دلایل زیر این روش را انتخاب نمیکنند: الف)فقدان منابع مالی کافی برای سرمایهگذاری در امر توزیع.
فروش از طریق خردهفروشی:خردهفروشان، کسانی هستند که کالاهای صادراتی را از عمده فروشی یا از صادرکننده خریداری میکنند و به خریداران نهایی میفروشند."