خلاصة:
بررسی و ارزیابی برنامه های آموزشی غیررسمی کارکنان سازمانهای اداری هدف اصلی این تحقیق می باشد که در پی آن،جامعه آماری پژوهش را آن دسته از کارکنان زن و مردی شامل می شود که در سازمانهای اداری شهرستان اراک در سال 85-84 مشغول به کار می باشند. نمونه آماری شامل 188 نفر از شاغلان این سازمانها است که با روش نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. داده ها و اطلاعات پژوهش با استفاده از مشاهده – مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید و نتایج نشان دادند: 1-آموزشهای ضمن خدمت موجب افزایش تعداد کارکنان فنی- تخصصی در سازمانهای اداری شهر اراک شده است. 2-بین آموزشهای ضمن خدمت و بهبود عملکرد کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد. 3-بین آموزشهای ضمن خدمت و ارتقای کیفیت آموزشها رابطه معناداری وجود ندارد. 4-بین آموزشهای ضمن خدمت با نیازهای شغلی و ارتقای سطح دانش فنی – تخصصی افراد تطابق وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"یافتهها فرضیه اول: اجرای برنامه آموزشی غیررسمی (ضمن خدمت) کارکنان در سازمانهای اداری شهر اراک موجب بهبود عملکرد این سازمانها شده است: در رابطه با فرضیه اول سئوالات 7 تا 1 پرسشنامه مطرح گردید که پس از بررسی توزیع فراوانی مربوط به هر یک از سئوالها این نتیجه حاصل گردید که اکثر افراد به تأثیر این نوع آموزشها در بهبود عملکرد کارشان واقفند.
جدول شماره 4 بحث و نتیجهگیری با توجه به اینکه آموزشهای ضمن خدمت میتواند گامهای مهمی در راستای ارتقای تخصصی و مهارت افراد و کارکنان شاغل در سازمانها بردارد و با توجه به نقش مهم و فزایندهای که این آموزشها در برنامههای توسعه اقتصادی- عمرانی کشورهای مختلف ایفا می کنند، تحقیق حاضر به هدف ارزیابی برنامه های آموزش غیر رسمی کارکنان در سازمانهای اداری شهر اراک پرداخته است.
در خصوص فرضیه سوم: اجرای برنامههای آموزشی در راستای نیازهای شخصی کارکنان با وجود اینکه توجه به نیازهای افراد در رابطه با شغلشان در برنامه ریزی آموزشهای ضمن خدمت بسیار حائز اهمیت می باشد و برآورده شدن نیازهای انسان در دو بعد مادی و معنوی میتواند در امر ایجاد انگیزه و در نهایت یادگیری بهتر آموزش توسط افراد و به کارگیری صحیح این نوع آموزشها، کمک نماید (عسکریان 1378) لیکن در تمام آموزش ضمن خدمت این سازمانها (سازمانهای اداری شهر اراک) بسیار کم به این امر توجه شده است."