ملخص الجهاز:
وی در چنین خانوادهای پرورش یافت و (به تصویر صفحه مراجعه شود) تمام شرایط برای ظهور شاعرهای مهیا شد که بعدها از بنیانگذاران و به اعتقاد برخی اولین شاعری شد که زنجیر عروض کلاسیک را در هم شکسته و در عروض آزاد شعر سرود.
صبیحه شبر، نویسندهء عراقی در مقالهء«نازک الملائکه:عاشق شب و کودکی» مینویسد:«از کودکی عاشق موسیقی بود و در همین دوران به یادگیری نواختن ساز عود مشغول شد و توانست بهواسطهء شناخت عمیقش از نواهای موسیقی،احساس ظریف و دقیقی نسبت به هارمونی و موسیقی کلمه بدست آورد و این شناخت بزرگ،تأثیر بسزایی در اشعار وی،چه سرودههایش در جوانی و چه سرودههایش در دوران درخشان زندگیاش که معرفت کسب نموده و ثمرهء تجربهاش را درو کرده بود،گذاشت».
نازک در اینباره میگوید: «آغاز جنبش شعر آزاد در سال 7491 و از عراق و بلکه از خود بغداد بود.
وی دربارهء عوامل تأثیرگذار در شعر نازک بر این باور است که علاوه بر پرورش تقریبا بورژوایی و روح زنانه،عامل دیگری هم در تقویت این روح رمانتیک تأثیر داشته و آن شیفتگی شاعره به آثار رمانتیکهای انگلیسی از قبیل شلی و کیتس است که نه تنها تأثیر آنها را پذیرفته بلکه بسیاری از شعرهای آنان را ترجمهء شعری کرده است.
دکتر شفیعی کدکنی در اینباره به نقد خالده سعید،همسر ادونیس بر اشعار نازک الملائکه نیز رجوع کرده است،وی دربارهء شعر نازک اعتقاد دارد که او شاعری کاملا مستقل است و شعرش خصایص ویژهء او را داراست...
). حزن و غم،جزئی از ذات شعری نازک است و این مسئله حتی از عناوین دفترهای شعر او نیز پیداست.
ترجمهء این شعر برگرفته از برگردان استاد شفیعی کدکنی از کتاب شعر معاصر عرب است.