خلاصة:
مسابقات علمی-تخصصی معلمان تربیتبدنی همه ساله در سه مرحله برگزار میشود.هدف تحقیق حاضر ارزیابی این مسابقات بود.جامعه و نمونه آماری تحقیق شامل کلیه معلمانی بود که از استانهای قم، گیلانی،مرکزی و مازندرانی در مرحله نهایی(کشوری)نوزدهمین دوره این مسابقات شرکت داشتند.نتایج نشان داد که تمامی آزمونهای علمی روا بودند.آزمونهای عملی نیز دارای حد اقل سطح روایی قابل قبول بودند.پنج آزمون از شش آزمون علمی دارای اعتبار معنادار بودند.ضریب دشواری چهار آزمون از شش آزمون علمی مطلوب بود ولی در آزمونهای عملی در دو روش نتایج متفاوت بدست آمد.ضریب تمیز آزمونهای علمی و عملینیز در دامنه نامطلوب بودند.بعنوان نتیجهگیری میتوان گفت اگر به بررسی و تجدیدنظر در تنه و گزینههای انحرافی تکتک آزمونهای علمی پرداخته شود و در آزمونهای عملی نیز خطاهای اندازهگیری احتمالی به حد اقل برسد و از آزمونهای با روایی و اعتبار بالا استفاده شود، میتوان مسابقاتی با کیفیت بهتر و مؤثرتر برگزار کرد.
ملخص الجهاز:
"هدف از انجام این تحقیق بررسی روایی،اعتبار،ضریب دشواری و ضریب تمیز آزمونهای علمی و عملی مسابقات علمی،فرهنگی و ورزشی معلمان تربیتبدنی بود.
جدول شماره(3)،میزان اعتبار آزمونها علمی (تصویرتصویر) *همبستگی در سطح 05/0،**همبستگی در سطح 01/0 برای بررسی اعتبار آزمونهای عملی که دارای یک نمره نهایی هستند فقط از روشهای بازآزمایی و فرمهای موازی میتوان استفاده نمود.
در جدول شماره(9)،محاسبه ضریب تمیز با استفاده از دو روش امتیازات و نمره خام مشاهده میشود که با توجه به این جدول تمامی آزمونهای عملی در هر دو روش، دارای ضریب تمیز نامطلوب هستند.
جدول شماره(8)،نتایج مقادیر کلی ضریب تمیز آزمونهای علمی (تصویرتصویر) جدول شماره(9)،محاسبه ضریب تمیز با استفاده از دو روش امتیازات و نمره خام (تصویرتصویر) علامت a نشانگر این است که نمیتوان همبستگی محاسبه کرد.
بنابراین آزمونهای عملی گروه ابتدایی-مرد،راهنمایی-مرد،متوسطه-مرد و متوسطه-زن از لحاظ ضریب دشواری دارای مشکل کلی هستند و باید تجدید نظر کلی درباره این آزمونها صورت گیرد.
در کل آزمونهای گروه ابتدایی- مرد،ابتدایی-زن،راهنمایی-مرد،راهنمایی-زن،متوسطه-مرد و متوسطه-زن به ترتیب دارای ضریب دشواری نامطلوب به میزان 74%،28%،100%،54%،78%و 64%بوده و چون خارج از دامنه مطلوب قرار دارند لازم است متن تکتک سوالات و گزینههای آن مورد بررسی قرار گیرند.
میزان روایی آزمون هندبال نیز 65/0 میباشد که اگر این مسابقات را جزو آزمونهای بسیار جامع در نظر بگیریم مقدار آن قابل قبول خواهد بود.
در کل آزمونهای گروه ابتدایی- مرد،ابتدایی-زن،راهنمای-مرد،راهنمایی-زن،متوسطه-مرد و متوسطه-زن به ترتیب دارای ضریب دشواری نامطلوب به میزان 74%،28%،100%،54%،78%و 64%بوده و چون خارج از دامنه مطلوب قرار دارند لازم است متن تکتک سوالات و گزینههای آن مورد بررسی قرار گیرند."