خلاصة:
هدف کلی از انجام این پژوهش توصیف علل حمایت نکردن اسپانسرها از ورزش حرفهای بانوان شهر اصفهان میباشد.اهداف ویژه،توصیف تاثیر اسپانسر شیپ شرکتهای اسپانسر ورزش حرفهای بانوان در فروش کالاهای آنها،تغییر نگرش مردم نسبت به شرکت و رقابت با سایر شرکتها است.این تحقیق مطالعهای توصیفی-تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شده است.آزمودنیهای تحقیق را 50 شرکت تشکیل میدادند.اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه با کمک برنامه رایانهای SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق نشان میدهد که شرکتها در حمایت از ورزش بانوان به اهداف خود(افزایش فروش کالا و خدمات،ایجاد تصویر مناسب از شرکت در اذهان عمومی،رقابت با سایر شرکتها و گسترش میزان فروش)نمیرسند و به نظر میرسد که دلیل حمایت نکردن اسپانسرها از ورزش بانوان هم به این علت شد که شرکتها به اهداف خود نمیرسند.
ملخص الجهاز:
"تحقیقات سلاتری و پیتز نشان داده که اسپانسرها روی رفتار مصرفکنندگان که متضمن به خاطر سپردن آنها،گرایشات نسبت به شرکتهای تجاری و بالا بردن آگاهی مردم از شرکت میباشد تاثیر میگذاردند19 علاوه بر این امروزه شرکتها اسپانسر شیپ را به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی محسوب میکنند و تمایل دارند از این طریق آگاهی از خدمات شرکت را افزایش دهند12.
با توجه به این تحقیقات میتوانیم به این امر پی ببریم که شاید دلیل حمایت نکردن اسپانسرها از ورزش حرفهای زنان این باشد که آگاهی مردم و طرز فکر و برداشت آنها از شرکت تغییری نمیکند که احتمالا دلیلش این است که به علت عدم پوشش رشتههای ورزشی امکان آن وجود ندارد که بازیها از طریق تلویزیون پخش شود و حتی در رشتههایی که امکان تصویربرداری وجود دارد صدا و سیما حاضر به پخش این بازیها نیست و اگر هم این مسابقات پخش شود اغلب در ساعتی نامناسب نشان داده میشود.
میناقان و شیپلی طی تحقیقی اثر رسانه بر اسپانسر شیپ را بررسی کردند نتاییج نشان داد که دلیل پذیرش اسپانسر شیپ فعالیتهای ورزشی به عنوان یک ابزار ارتباطی کارآمد در تعامل دیگر شیوههای سنتی بازاریابی مانند تبلیغات معمولی این است که از طریق اسپانسر شیپ میتوان با دقت بالا بازار هدف موردنظر را تحت تاثیر قرار داد و در جهت رقابت با سایر شرکتها پیشقدم شد13.
Sport sponsorship,spectator recall and false consensus Euro J Marketing."