خلاصة:
شرکتهای مشاوره مدیریت نمونهای از سازمانهای متمرکز بر دانش هستند که مشکل هریک از مشتریان خود را براساس نیازی که دارند،حل میکنند.از آنجا که این مشتریان دارای حرفه،موقعیت و مسائل مختلف هستند و از طرفی الگوی موثری نیز برای مدیریت،انتقال و جمعآوری دانش در اینگونه شرکت ها ارائه نشده است،بنابراین نیاز ضروری برای ایجاد روش کاملی که بتواند تقاضای مشتریان را برآورده کند،به چشم میخورد.هدف این مطالعه تلفیق تئوری با عمل و بحث در مورد اهمیت مدیریت دانش در شرکتهای مشاوره مدیریت است.سپس مطالعه موردی در یک شرکت مشاوره نمونه بیان خواهد شد.از راه این مثال،چگونگی ایجاد یک الگوی بنیادی مدیریت دانش که بتواند پایهای برای جمعآوری و انتقال اطلاعات شکل دهد،آسانتر تفهیم میشود.
ملخص الجهاز:
از راه این مثال،چگونگی ایجاد یک الگوی بنیادی مدیریت دانش که بتواند پایهای برای جمعآوری و انتقال اطلاعات شکل دهد،آسانتر تفهیم میشود.
محدوده تعریف شده برای خدمات شرکتهای مشاوره مدیریت که توسط بخش اقتصادی تایوان اعلام شده،شامل:طراحی،ایجاد، برنامهریزی،تجزیه و تحلیل و اداره کردن سیستمهای مدیریتی،بررسی بازار و سرمایهگذاری و کامپیوتری کردن سازمانها و ترویج فناوریهای جدید مدیریتی است ( Shaw,1998 ).
همچنین مرکز بهرهوری ژاپن بیان میکند که موسسههای مشاوره مدیریت باید از تواناییهایی،مانند دانش حرفهای مدیریت و سازمان،توانایی دنبال کردن پژوهش و تجزیه و تحلیل هدفهای بیان شده سازمان،توانایی ارائه پیشنهادهای درست برای موسسات،داشتن اعتقاد و درک بهبود بهرهوری و چالشپذیری بیشتر برای بهبود سازمان،برخوردار باشند ( Chien,1989a ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (جدول شماره 1)-تعریف مشاوره در کشورهای تایوان و ژاپن به عبارت دیگر:شرکتهای مشاوره مدیریت،باید هم قابلیت کلی مدیریت موسسهها و هم قابلیتهای دیگری را که در جدول(شماره 1)آورده شده است دارا باشند.
آلن،بیان میکند:نکته کلیدی در فعالیت مشاوران تشخیص عناصر ارزشمندی است (به تصویر صفحه مراجعه شود) (جدول شماره 2)-هدفهای خدماتی شرکتهای مشاوره که میتواند دانشی را ایجاد کنند که نیاز مشتریان را برطرف سازند( Alan,1992 ).
اهمیت مدیریت دانش در شرکتهای مشاوره مدیریت تجربه،دانش و ارائه راهحل برای مشکلات مشتریان،هدف از خدمات یک شرکت مشاوره مدیریت است.
این اطلاعات به وسیله مصاحبه با کارکنان مشغول به کار در شرکت جمعآوری شده است و دیدگاه کاملی از منابع،جمعآوری و ارسال دانش در سازمان و نیز راهحلهای هر مشکل را نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (شکل شماره 1)-ساختار پیشنهادی سیستم مدیریت دانش نتیجهگیری پیادهسازی مدیریت دانش،منجر به افزایش رقابتپذیری سازمان خواهد شد.