خلاصة:
یکی از ویژگیهای دنیای کسب و کار کنونی تغییر مداوم و به نسبت سریع در نیازهای مشتریان است.در تجارت پررقابت امروزی سازمانی شانس بقا دارد که سازوکارهای لازم را برای آگاهی سریع از این تغییرات داشته،توانایی پاسخگویی سریع به آنها را نیز دارا باشد،در غیر این صورت شانس چندانی برای باقی ماندن در عرصه رقابت نخواهد داشت.سازمانها به مرور زمان و در اثر تجربه دریافتهاند که رویکرد وظیفهای کسب و کار،انعطاف و پویایی را از بین میبرد.سازمانهای وظیفه مدار به سختی میتوانند در برابر تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان داده و با محیط سازگار شوند.رویکردی که در برابر رویکرد وظیفهای به سازمانها پیشنهاد میشود،رویکرد فرایندی است.شناسایی و تدوین فعالیتهای اساسی در سازمان که محدود به مرزهای وظیفهای نیستند و منابع انسانی،مهارتهای مدیریتی و فناوری را به منظور تمرکز سازمان بر استراتژی ایجاد ارزش برای ذینفعان و بهویژه مشتریان به هم مرتبط میکند،رویکردی فرایندی در کسب و کار نامیده میشود. سازمان فرایند محور بایستی همواره در بهسازی فرایندهای خود بکوشد؛زیرا این رویکرد،کاری پیوسته و مداوم است. بنابراین عمده فعالیتهای مدیریتی اینگونه سازمانها اداره و پیشبرد درست فرایندها در بالاترین توان آنها،بهرهگیری از فرصتها در بهسازی فرایندها و پیگیری در کاربرد فرصتها است. کارایی و اثربخشی بهعنوان خروجی سازمان زمانی تحقق مییابد که فرایندهای کاری به درستی تعریف و اجرا شوند و به راحتی بتوان بر فرایندها مدیریت کرد.تحقق اثربخشی و کارایی،تضمینکننده بهرهوری سازمانهاست. یکی از واژههای کلیدی که در این رویکرد نقش بسیار مهمی را ایفا میکند،مالک فرایند( PROCESS OWNER ) است.در این میان آنچه مهم است نقش افراد مختلف در پذیرش دیدگاه فرایندگرایی است؛افرادی مانند مدیریت ارشد سازمانها،مالکان فرایند،مجریان فرایند،از آنجایی که تعریف رسمی و دقیقی از مالکان فرایند انجام نشده است،باید دقت داشت تا در انتخاب آنها اشتباهی صورت نگیرد.
ملخص الجهاز:
در این میان آنچه مهم است نقش افراد مختلف در پذیرش دیدگاه فرایندگرایی است؛افرادی مانند مدیریت ارشد سازمانها،مالکان فرایند،مجریان فرایند،از آنجایی که تعریف رسمی و دقیقی از مالکان فرایند انجام نشده است،باید دقت داشت تا در انتخاب آنها اشتباهی صورت نگیرد.
مقدمه همانند بسیاری از موضوعهای جدید و نو در دنیای کسب و کار سده حاضر، که در صنعت خودروسازی نمود و اهمیت ویژهای یافته است و روزبهروز دستخوش تغییر و بهبود مداوم قرار میگیرد،رویکرد فرایندی به عملیات تولید و ارائه خدمات نیز،در این صنعت جلوه و اثر ویژهای، نسبت به سایر صنایع دیگر در دنیای کسب و کار داشته است،بهگونهای که میتوان گفت نماد رویکرد فرایندی و مهندسی دوباره فرایندهای سازمان،در صنایع خودروسازی پایهگذاری و گسترش یافته است.
مدیریت چرخه عمر فرایند فرایندی در کسب و کار یکی از اسطورههای صنعت خودرو سازی آمریکا،هنری فورد است،که از میان افراد زیادی که تلاش کردند خودرو بسازند،به روش خود عمل کرد و موفق شد.
این شخص ممکن است اختیارات و توانایی های لازم برای ایجاد تغییرات موردنیاز فرایندها را داشته باشد که کل چرخه فرایند را برای اطمینان از عملکرد موثر آن، مدیریت میکند.
در صورتی که وظایف عنوان شده را در قالب مدیریت فرایندی در یک کسب و کار مورد بازنگری و بررسی دوباره قرار دهیم،میتون اینگونه برداشت کرد که مورد این وظایف،قابلیت دستهبندی و سازماندهی در قالب سه وظیفه اصلی: برنامهریزی،هماهنگی و یکپارچهسازی و کنترل فرایند نیز قابل ارائه است.