ملخص الجهاز:
در میان مباحث طرح شده در این سمینار،یکی از موضوعات مطرح شده موضوع بازاریابی موثر بود که توسط دکتر احمد روستا عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
روستا دیگر متغیر موثر بر تامین رضایت را بازاریابی همگانی و مشتریمداری برشمرد و در همین ارتباط گفت:یکی از موضوعهای مهمی که در سازمانهای ما هماکنون مورد توجه است، موضوع مشتریمداری است،این مفهوم باید از چارچوبهای کلامی خارج شده،در عرصه عملیاتی اجرا شود.
وی در همین ارتباط،خطاب به مخاطبان گفت:بازاریابی در این دوره، دیگر از آن شرایط ابتدایی که تنها درصدد نهادینهکردن و افزایش فروش بود،عبور کرده است و به عبارت بهتر بازاریابی باید به ترویج مصرف درست در جامعه کمک کند،به سبب اینکه هماکنون مصرف محصولات ارتباط مستقیم با موضوعاتی مانند محیط زیست پیدا کرده است و بازاریابها نیز باید به این موضوعات بیش از گذشته بیندیشند.
وی در همین ارتباط تاکید کرد:به عبارت بهتر در این شرایط دیگر دانش بازاریابی صرف نمیتواند پاسخگو باشد و مدیران بازار باید از سایر علوم بهره بگیرند که در این مورد میتوان به افزایش نقش علومی مانند روانشناسی و ارتباطات در بازاریابی اشاره کرد؛همچنین تحتتاثیر فناوریهای نوین،مدیران بازار نیز باید بیش از هر زمان دیگری به توسعه فناوری اطلاعات در این عرصه و بازاریابی الکترونیکی بیندیشند.
این استاد دانشگاه،سخنان خود را که با توجه به اصول توسعه پایدار و محیط زیست آغاز کرده بود،با اشاره به همین موضوع به پایان رساند و البته به نظر میرسد که این موضوع هرچند از موضوعات جدیدی است که در عرصه مدیریت بازار مطرح میشود،اما با توجه به شرایط کنونی دنیا به زودی در عرصههای مختلف نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.