ملخص الجهاز:
«واقعیت کلیشهای که به مدد استعاره از آنمیگریزیم»والاس استیونزکتاب کم حجم ترنس هاوکس Terence Hawkes برای جامعۀ ما که به مقولههای بیانی از یک منظر ثابتو سنتی مینگرد کتابی حائز اهمیت است.
ارسطو نخستینفیلسوفی است که هاوکس او را به نقد میکشد:ارسطوفنون زبان را به سه مقولۀ منطق و فن خطا به و فن شعرتقسیم میکند و استعاره را مربوط به زبان شعر میداند4(ص 19).
محتوا از شکل مهمتر بود استعاره را اگر کهاصلا نیازی به وجودش بود میشد بعدا اضافه کرد(ص48)و دانته نیز در بهشت گمشدۀ خود از منظر دیگری بهقضیه مینگرد او چهار سطح و لایه برای زبان قابلمیشود اول،معنای حقیقی(لفظی)دوم،رمزی(معانیمجتبی بشر دوست {UU}واقعیت و استعاره نمادین در خور این جهان)سوم،باطنی(معانی در خورجهان معنوی)و چهارم،مجازی(معانی در خوردسطحیشخصی یا اخلاقی).
آرای افلاطون و شلی و ویکو وور دزورث و ولریج در بخش بعدی کتاب نقد میشودشلی معتقد بود که خرد به تفاوت اشیاء و تخیل به تشابهآنها پی میبرد(ص 60)این عبارت شلی برای دانشسبکشناسی و نقد ادبی و بلاغت ارزش بسیاری دارد.
هاوکس در تبیین آرای این دومنفکر دقت و باریکبینی رنه ولک را ندارد رنه ولکمعتقد است که دکتر جانسن در درک و شناخت استعاره وجنبههای مجازی شعر چندان موفق نبوده است.
پیش از آنکه هاوکس اینسؤال را درباره استعاره مطرح کرده باشد افلاطون وارسطو درباره سبک همین سؤال را مطرح کردهاند آنهامیخواستند بدانند که آیا سبک ذاتی زبان است یا امریعارضی و عارتی است؟اگر عاریتی است پس برخی ازنوشتهها سبک دارند و برخی ندارند( نظریه ارسطو).
اگراستعاره ذاتی زبان باشد در آن صورت تقسیمبندیهایدوگانه یاکوبسن مورد سؤال واقع میشود او معتقد بود نثرجایگاه مجاز و شعر جایگاه استعاره است سینما جایگاهمجاز و تئاتر جایگه استعاره است.