خلاصة:
در این مقاله اختلال املا و شیوههای درمان آن مورد بررسی قرار گرفته است.یکی از اختلالهای یادگیری شایع در بین دانشآموزان،اختلال املاء است.اینکه چرا برخی از افراد به این اختلال مبتلا میشوند،دلایل زیادی از جمله:اختلالهای کنترل حرکتی،اختلالهای ادراک بصری، اختلالهای حافظه بصری،عدم دقت و توجه،ضعف مهارتهای حرکتی،اختلال در ادراک بینایی حروف و کلمات،ضعف حافظه بینایی و شنوایی، دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر،انتزاعی بودن مطلب و...مؤثرند.برای درمان اختلال املاء از روشهای مداخلههای پزشکی-دارویی و مداخلههای روانشناختی- تربیتی استفاده میشود.راهبردهای آموزشی نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.
ملخص الجهاز:
"*اختلالهای ادراک بصری برای آنکه کودک نوشتن را یاد بگیرد،لازم است که توانایی ایجاد تمایز بصری بین شکلها، حروف،لغات،اعداد و غیره را داشته باشد، کودکانی که مشکلاتی در افتراق بصری حروف و لغات دارند،در تولید مجدد و یا رونویسی صحیح آنها مشکلاتی دارند(جو هانسون32و مایکل باست، 6691 به نقل از شهنی ییلاق و همکاران(3831).
عوامل دیگری که در ایجاد اختلال املا نقش دارند به شرح زیر هستند: *عدم دقت و توجه *ضعف مهارتهای حرکتی *نارسایی در ادراک بینایی حروف و کلمات *ضعف حافظه بینایی و شنوایی *دشواری در انتقال اطلاعات از یک کانال حسی به کانال دیگر *انتزاعی بودن مطلب(سیف نراقی و نادری، 4831).
هاریس63و همکاران(4991)طی پژوهشی که روی دانشآموزان کلاس پنجم و ششم دارای اختلالهای یادگیری انجام دادند،به این نتیجه رسیدند که دانشآموزانی که به صورت روزانه تعلیم داده شدند تا تعداد لغات استفاده شده را در نوشتار خود بشمارند و نمودار آنها را بکشند،انشا آنها 2 یا 3 برابر افزایش پیدا کرد.
یاریاری(7731)،طی پژوهشی با عنوان طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی برای توانبخشی نارساخوانی رشدی-نارسانویسی دانشآموزان 21-8 ساله شهر تهران با اختلالهای یادگیری به این نتیجه رسید که روش آموزشی چندحسی بر مبنای یافتههای روانشناختی و عصب روانشناختی و تهیه ابزارهای نوین در این زمینه میتواند توانایی خواندن و نوشتن دانشآموزان دچار نارساخوانی- نادرستنویسی را بهبود بخشد.
برای درمان اختلال املا روشهای زیر توصیه میشود: 1)مداخلههای پزشکی-دارویی 2)مداخلههای روانشناختی-تربیتی لازم به ذکر است که از راهبردهای آموزشی نیز میتوان استفاده کرد."