ملخص الجهاز:
اما همین مکتب رمانتیک به این شناخت هم میرسد که برای ارائه کردن تفسیری فلسفی از کل جهان هستی، اقوام و ملل مختلف، از عهد باستان تا عصر حاضر، به شیوههای گوناگونی توسل جسته و تصویرهای متنوعی عرضه داشتهاند که به رغم وجوه افتراقی که میان آنها وجود دارد، چنانچه شرایط ویژه تاریخی و زیست محیطی را مورد امعان نظر قرار دهیم، هر یک از آنها نه تنها قابل توجیه، بلکه مقنع و مقبول مینمایند.
مشکل اصلی و اساسی زمام هم از همین جا آغاز میشود و آن اینکه نحوه ترسیم و شیوه توصیف رویدادهایی که در عرصه زمان به وقوع میپیوندند، چگونه باید باشد؟ از آنجا که ثبت و ضبط رخدادها وقتی شکل هنری به خود میگیرد که این وقایع در قالب نظامی ریخته شوند که با سیر اتفاقی و زنجیرهوار آنها در عالم واقعیت تجانس نداشته باشد، چرا که در غیر این صورت با یادداشتهای روزانه و دفتر خاطرات(به معنای عام آن)هیچ گونه تفاوتی ندارد، بنابراین ماهیت و کیفیت اثر هنری مستقیما به استخوان بندی و ساختار این نظام بستگی تام پیدا میکند.
چنین به نظر میرسد که رماننویس مدرن بر خلاف اسلاف خویش که دیر زمانی به دنبال یافتن پاسخی مناسب و قانع کننده برای پرسشهای ابهام برانگیز انسان حقیقت جوی، در حوزه ما بعد طبیعی به جست و جو و تفحص میپرداختند و باین ترتیب هر گونه رابطه انسان با عالم واقعیت از میان میرفت-هر چه بیشتر از این متافیزیک تاریخی فاصله گرفته و به جای ارائه تفسیری فلسفی و یا برداشتی رمانتیک از جهان هستی، بیش از پیش به مسائل و معیارهای زبانشناختی یا به دیگر سخن، به زبانی استعاری-نمادین روی آورده است.