خلاصة:
این پژوهش سه هدف کلی را مدنظر داشته و مورد بررسی قرار میدهد. 1. شناسایی شرکتهای هموارساز سود. 2. بررسی میزان ارتباط بین هموارسازی سود با نوع صنعت (محوری و پیرامونی) و اندازه شرکت (فروش). 3. بررسی میزان ارتباط بین هموارسازی ساختگی سود با اندازه شرکت (فروش) و نوع صنعت (محوری و پیرامونی). برای بررسی اهداف بالا دو دسته اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است. دسته اول، مطالعات کتابخانهای و دسته دوم به صورت اطلاعات ثانویه در غالب اطلاعات مالی استخراج شده از صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1378 تا 1383 است. نتایج حاصله نشان داد که بین اندازه شرکت (فروش) و هموارسازی سود همبستگی قوی وجود دارد و این ارتباط بهصورت معکوس است، همچنین تفاوت قابل ملاحظهای بین شرکتهای هموارساز سود از نظر نوع صنعت (محوری یا پیرامونی) وجود ندارد. تنها در سطح سود ناویژه ارتباط ضعیفی بین صنعت و هموارسازی سود مشاهده میشود. همچنین ارتباط معناداری بین هموارسازی ساختگی سود با اندازه شرکت وجود دارد. سرانجام بین هموارسازی ساختگی و نوع صنعت ارتباط معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
3. بررسی میزان ارتباط بین هموارسازی ساختگی سود بااندازه شرکت(فروش)و نوع صنعت(محوری و پیرامونی).
نتایج حاصله نشان داد که بین اندازه شرکت(فروش)و هموارسازی سود همبستگی قویوجود دارد و این ارتباط به صورت معکوس است،همچنین تفاوت قابل ملاحظهای بینشرکتهای هموارساز سود از نظر نوع صنعت(محوری یا پیرامونی)وجود ندارد.
از اینرو مسئله و هدف ویژه و اصلی این پژوهش بررسی آزمون ارتباط بین هموارسازیسود با اندازه شرکت(فروش)و نوع صنعت(محوری و پیرامونی)در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
به طور کلی پژوهشگرانی که روی اندازه شرکت تمرکز دارند،این سؤال را مطرحکردهاند که آیا شرکتها با اندازههای مختلف واکنشهای متفاوتی نسبت به هموارسازیسود نشان میدهند؟ در ارتباط با متغیر اندازه شرکت محققین معتقدند،از آن جایی که شرکتهای بزرگدر معرض توجه و بررسی بیشتری قرار دارند ممکن است انگیزه کمتری نسبت بهشرکتهای کوچکتر برای هموارسازی سود داشته باشند.
نتایج حاصله با استفادهاز برنامه آماری SPSS به شرح زیر است: نگاره(1):بررسی ارتباط بین هموارسازی سود و اندازه شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج بالا نشان میدهد که در ایران،میزان فروش شرکتها(کم یا زیاد)با هموارسازیسود به طور معکوس ارتباط دارد.
فرضیه دوم-بین هموارسازی سود و نوع صنعت ارتباط معناداری وجود دارد برای آزمون فرضیه بالا ابتدا شرکتهای جامعه به دو بخش محوری و پیرامونیتفکیک شدند.
نتایج حاصله به شرح زیر است: نگاره(2):بررسی ارتباط بین هموارسازی سود و نوع صنعت (به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج بالا نشان میدهد که نوع صنایع(بخش محوری و بخش پیرامونی)با هموارسازیسود در سطح سود ناویژه با ضریب اطمینان 90 درصد و Sig. 0/06 به صورت معکوس(به دلیل منفیبودن ضریب 0/672-- B )همبستگی دارد.