خلاصة:
با توجه به اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و توجه ویژه برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه به این مقولهء مهم،ضرورت دارد تا نسبت به بهبود وضعیت این مؤسسات اقدام اساسی صورت پذیرد.صاحبنظران و محققین در مطالعات مختلف دریافتهاند که چاره علاجناپذیر اثربخشتر نمودن کسب و کارهای کوچک و متوسط،اشاعه فرهنگ کارآفرینی در تمامی مراحل فرآیند این سازمانهاست و لازمهء فرهنگسازی نیز وجود مدیران با مهارتهای کارآفرینانه است.در این مقاله که برگرفته از پژوهشی سازمانی است،تلاش میگردد تا ضمن مروری بر ادبیات تحقیق در حوزه اثربخشی سازمانی کسب و کارهای کوچک و متوسط و مهارتهای کارآفرینی،روششناسی تحقیق بیان شده و در نهایت با توجه به فرضیات تحقیق،یافتههای پژوهشی که از واحدهای تولیدی گردآوری شده است،مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و پیشنهادات حاصله برای بهبود اثربخشی در کسب و کارهای کوچک کشورمان با تأکید بر توسعه مهارتهای کارآفرینانه مدیران ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"گالووای و همکارانش نیز مهارتهای کارآفرینی را با میزان اهمیت این مهارتها در کارآفرینی طی انجام مطالعات و تحقیقاتی در چهار دانشگاه به صورت زیر بیان مینمایند: نگاره(1):مهارتهای کارآفرینی و میزان اهمیت هرکدام از آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این تحقیقات همانطوری که در نگاره بالا مشاهده میشود ابتکار بیشترین درصد را به خود اختصاص داد(4/96%)و این نشاندهنده اهمیت این مهارت برای کارآفرینان میباشد و به ترتیب مهارتهای ارتباطی،مهارتهای سازمانی،اعتماد به نفس،پشتکار، مهارتهای مدیریت افراد،مهارتهای تیمی و شم اقتصادی قرار دارد[10].
نمونهای از ابهامات که وجود داشت عبارت بود از این که،اهداف مطرح شده در تعریف اثربخشی متعلق به کیست؟ اهداف بلند مدت مدنظرند یا کوتاهمدت؟اهداف رسمی سازمان مورد نظرند یا اهداف واقعی؟[1] هرچند که شاخصهای اثربخشی سازمانی قابل تسری به موسسات کوچک نیز میباشد،ولی در خصوص اثربخشی کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) نیز مطالعات مختلفی صورت پذیرفته و دستهبندیهای متعددی از شاخصهای اثربخشی آنها ارائه شده است که یکی از این دستهبندیها توسط«روبسالیند»ارائه شده که این شاخصها عبارتند از: شناسایی ارباب رجوع و مشتریان مربوطه سیستم و شیوه جذب و استخدام مشخص کردن موانع مشارکتس تطابق شیوه تحویل(محصولات یا خدمات)با نیازهای مشتریان تاکید بر محورهای اصلی و استراتژیک بررسی اجزاء اصلی و کلیدی فرایند تحویل تساوی و عدالت[16].
قلمرو تحقیق این پژوهش در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم(قملرو مکانی)و به منظور بررسی ارتباط بین مهارتهای کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی(قلمرو موضوعی)انجام شده و اطلاعات و دادههای تحقیق در فاصله زمانی شهریور 1385 تا اواخر اردیبهشت 1386 گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است(قلمرو زمانی)."