ملخص الجهاز:
"با این امروزه،روابط عمومی بدون مساعدت و همکاری وسایل ارتباط جمعی بویژه رادیو، تلویزیون و مطبوعات، نمیتواند اهداف خود را بویژه در برنامهها و عملیات فراگیر و با جذابیت و تأثیر گذاری مطلوب تأمین کند روابط عمومی بدون کاربرد رسانهها،نمیتواند به اهداف خود دست یابد و برای توفیق خود،محتاج و نیازمند ارتباط اصولی با رسانههاست روابط عمومیها،ارسال آگهی به یک رسانه را نباید منوط به انعکاس اخبار خود توسط آن رسانه کنند حال،نیازمندی روابط عمومی به رسانهها، یک روی سکه است.
روی دیگر سکه را باید نیازمندی رسانهها به روابط عمومی دانست؛زیرا امروزه یکی از منابع اطلاعاتی و خبری رسانهها و وسیله ارتباطی آنها با مسئولان،روابط عمومیها هستند و چه بسا عد همکاری روابط عمومی با رسانهها،آنها را از یک منبع خبری و اطلاعاتی عمده،محروم کرده،راههای ارتباط سریع و آسان با مسئولان را مسدود سازد و در مسیر دسترسی رسانهها به اطلاعات نو مانع ایجاد کند.
4بنابراین، یکی از موانع اصلی در راه برقراری ارتباط مطلوب بین رسانهها و روابط عمومیها، مسئله کمبود نیروی انسانی متخصص در این دو کانون ارتباطی است و باید آن را یک مسئله مشترک نام داد؛چرا که هردو با آن مواجه هستند و لازم است بهطور کلی در تبیین مسایل موجود بین رسانهها و روابط عمومیها،نارساییهای هردو مورد توجه قرار گیرد و قهر موجود بین آنها به گردن یک طرف نیافتد.
ب-رسانهها:رسانهها نیز با توجه به نیازی که به روابط عمومیها به عنوان پل ارتباطی خود با مسئولان و یکی از منابع خبری دارند،لازم است اقداماتی به منظور حصول تفاهم فیمابین و تعمیق آن به عمل آورند که در اینجا فهرستوار به چند مورد اشاره میشود: 1-گماردن خبرنگار تخصصی در هریک از سازمانها براساس وظایف عمدهء آن سازمان:برای مثال،در یک وزارتخانه اقتصادی،باید خبرنگاری فعالیت کند که از اطلاعات کافی درباره مسایل اقتصادی برخوردار باشد."