خلاصة:
هدف عمده پژوهش حاضر تعیین رابطه بین انگیزه پیشرفت مدیران با اثربخشی سازمانی آنها در مدارس متوسطه شهرستان مرند از نظر دبیران در سال تحصیلی85 ـ 84 بوده است.جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه مدیران و دبیران به ترتیب به تعداد92 و 1278 نفربوده است حجم نمونه براساس جدول مورگان برای مدیران و معلمان به تعداد 73 و 127 نفر بوده شیوه نمونه گیری از نوع طبقه ای نسبتی بوده است .برای بررسی پرسش ها و فرضیه های پژوهش از دو ابزارانگیزﺓ پیشرفت واثر بخشی سازمانی استفاده گردیده است در خصوص روائی پرسشنامه ها ازنظرات متخصصین استفاده شده و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به میزان90/0 برای پرسشنامه انگیزﺓ پیشرفت و مقدار86/0 برای پرسشنامه اثربخشی سازمانی محاسبه گردیده است.نتایج حاصله نشان داد که:
1. وضعیت اثر بخشی سازمانی مدیران مدارس در حد بالای متوسط و انگیزﺓ
پیشرفت آنهادرحدبسیارزیاداست.
2. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران واثر بخشی مدارس آنهادر کل رابطه مستقیم
وجود دارد.
3. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران با تحقق اهداف درمدارس وتداوم آموزش همبستگی
مستقیم وجوددارد.
4. بین انگیزﺓ پیشرفت مدیران با انطباق مدارس آنها با محیط و انسجام در سازمان
آموزشی رابطه معنی داری وجود ندارد
The purpose of this study was to investigate Marand high-school teachers' attitudes toward the relationship between managers' progression motivation and their organizational effectiveness in 2005-2006. The Statistical populations of the study include 92 managers and 1278 teachers. The sample size according the Morgan table was 73 and 127، for managers and teachers، respectively. Stratified sampling was used. Two questionnaires for progression motivation and organizational effectiveness were used. The validity of the questionnaire was based on expert opinion and the reliability for progression motivation and organizational effectiveness questionnaire Cornbach's alpha test was utilized and was 0.90 &0.86 respectively.
The results of the study indicated that:
High-school managers' organizational effectiveness is higher than average and their progression is high.
There is direct relationship between managers' progression motivation and their school effectiveness، at high-schools.
There is no relationship between managers' progression motivation and goal attainment and educational continuity.
There is significant relationship between managers' progression motivation and their school conformity with the environment and organizational integrity.
ملخص الجهاز:
"جدول شماره 4:همبستگی بین انگیزة پیشرفت مدیران با اثر بخشی سازمانی متغیرها اثربخشی مدارس انگیزه پیشرفت مدیران ضریب همبستگی پیرسون 392/0r = سطح معنی داری 001/0 P = تعداد نمونه 73 n = نتایج این تحقیق با تحقیق میرکمالی و فرخ نژاد(1382) که معتقد است انگیزۀ پیشرفت عبارت است از راهی برای پیشیگرفتن بر دیگران، دستیابی به پیشرفت با توجه به ملاکهای مشخص و تلاش برای کسب موفقیت.
جدول شماره 5:همبستگی بین انگیزه پیشرفت مدیران با انطباق مدارس آنها با محیط متغیرها انطباق انگیزه پیشرفت ضریب همبستگی پیرسون 54/- 0r = سطح معنی داری 65/0 P = تعداد نمونه 73 n= نتایج این تحقیق با تحقیق میرکمالی و فرخ نژاد (1382) که " مدیران دارای انگیزه پیشرفت بالا، با توجه به عواملی چون انطباق مدرسه با محیط متغیر، تحقق هدف در مدرسه، انسجام و مداومت در سازمان آموزشی، میزان اثربخشی مدرسه را بالا میبرند" همخوانی ندارد.
جدول شماره 8:همبستگی بین انگیزه پیشرفت مدیران با تداوم در سازمان آموزش متغیرها تداوم انگیزه پیشرفت ضریب همبستگی پیرسون 269/0r = سطح معنی داری 02/0 P = تعداد نمونه 73n = در این رابطه پارسونز معتقد است که همه سیستم های اجتماعی، اگر قرار باشد که رشد و توسعه یابند، باید چهار کارکرد اساسی (انطباق)، (کسب هدف)، (یگانگی)، و (دوام)، را با موفقیت انجام دهند.
A,1997, Fundamental of organizational Behavior, New York ، Thomson - Etzioni A ,1964, Modern organization ، NJ ، Eng Lewood cliffs, prentice_Hall - Fyans & D ,1983,Cross-Cultural Exploration into The meaning of Aclivement , Journal of personality and social psychology ,Vol. 44, pp."