خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، ارایه چنین چارچوب ادراکی مناسب برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کشور است. به این منظور، با توجه به ادبیات وپیشینه پژوهش،مولفه های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی شناسایی و در شش مولفه،سیستم ها، تساوی و برابری، تخصص، عملیات، دسترسی و بینش و بصیرت قرار دادیم. هر مولفه دارای شاخص هایی است.برای آزمون این مولفه ها و شاخص ها و پاسخگویی به پرسش های پژوهش، پرسشنامه ای حاوی 134 پرسش تهیه و پس از اطمینان از روایی، پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ 95% محاسبه گردید. اطلاعات لازم از نمونه های آماری پژوهش 373 نفر (124 اعضای هیات علمی، 110 نفر کارشناس و متخصص ICT و 136 نفر کارشناس و مسئوول آموزش ابتدایی) جمع آوری گردید.
برای پاسخ به پرسش: ابعاد و مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی کدامند؟ از روش آماری t تک نمونه ای استفاده شد برای پرسش دوم : چه الگویی را می توان برای نهادینه کردن ICT در نظام آموزش ابتدایی بود از تحلیل عاملی استفاده شد و برای پرسش سوم: درجه تناسب الگوی پیشنهادی از نظر اعضای هیات علمی، کارشناسان و مسئوولان ICT و آموزش ابتدایی بود از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد.نتایج پژوهش نشان داده است که هر شش مولفه،جزءمولفه های ICT در نظام آموزش ابتدایی به شمار می روند. و براساس مجموع تحلیل های صورت گرفته چارچوبی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش ابتدایی ارایه شده است که هر کدام از مولفه های و شاخص های آن در این چارچوب اهمیت زیادی داشته و مسئولین نظام آموزش ابتدایی با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و ارزش کشورمان از این چارچوب برای رشد و توسعه ICT در نظام آموزش ابتدایی استفاده نمایند درجه تناسب این چارچوب با 91 درصد و میانگین کل 63/ 6 از نمره 7 و توافق بالای 76 درصد با استفاده از نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه، کارشناسان و متخصصین ICT وآموزش ابتدایی مورد تایید قرارگرفت
The purpose of the present research is to provide a conceptual framework for institutionalization ICT in primary education. Therefore، regarding the review of literature، the main factors in ICT in primary educational system were recognized and classified into six components such as: systems، equality، proficiency، practice، access، and vision. Each component has indexes.
In order to test these components and answer the research questions، a questionnaire containing 134 questions was designed. After being sure of reliability and validity of questionnaire، the data were gathered. The sample size was 373 people which include 124 faculty members، 110 ICT specialists، and 136 primary education managers.
Analyzing data through statistical method such as: one sample T test، factor analysis، and Cronbach Alpha test. The results showed that all six components were regarded as ICT components in primary educational system. Based on research framework for institutionalization ICT in primary educational system has been presented، in which all components are highly important and the primary educational leaders and managers should take advantage of this framework to develop and improve ICT in the educational system. For adaptation of this framework university members and ICT specialists and primary education managers were consulted، they all agreed on its utility for primary educational system.
ملخص الجهاز:
"نتایج نشان می دهد که شاخص های منابع فناوری با میانگین (44/8)، حمایت و پشتیبانی فنی با میانگین (22/8) آماده کردن تسهیلات و امکانات فناوری با میانگین (67/8) فرایند مدیریت و عملیات با میانگین (14/8) و فرصت هایی یادگیری مجازی با میانگین (42/8) مورد تایید قرار گرفتند و از نظر اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مسئوولان ICT ، و آموزش ابتدایی ساختن مدارس با ویژگی های عصر اطلاعات، ایجاد فرصت های یادگیری مجازی، از بین بردن مرزهای محلی، زمان و منابع محلی برای گسترش آموزش و پرورش، آماده بودن محیط یادگیری بصورت 24 ساعته و online، و ضرورت پاسخ گویی به نیازها و انتظارات جدید از طرف مدیران مدارس امروز اهمیت بسیار زیادی دارد.
در ذیل زیرطبقات هر مولفه در جدول شماره 3 وبا ذکر بارهای عاملی آورده شده است: جدول شماره 5: مولفه ها و زیر مولفه های چارچوب ادراکی نهادینه سازی ICTدر آموزش ابتدایی شاخص ها مولفه های ICT در آموزش ابتدایی تفکر سیستمی و فرایند مهندسی مجدد تساوی و برابری توجه به تخصص توجه به جنبه های اجرایی دسترسی به ICT بینش و بصیرت -تفکر سیستمی-فرایند مهندسی مجدد-استانداردهاـ بودجه-فرهنگ یادگیری نوآوری-توسعه حرفه ای -تخصص گرایی اداری مدیران-ارتباط جامعه-تصمیمات برپایه داده ها و پاسخ گویی -تساوی اجتماعی واقتصادی-تساوی جنسیتی-تساوی نژادی -تساوی در نیازهای ویژه (دانش آموزان ناتوان)-وسعت قلمرو -مهارت ها-برنامه ریزی و طراحی-اجرای یادگیری مورد حمایت فناوری-ارزیابی -موضوعات و مسایل قانونی، اجتماعی و اخلاقی- بهره وری حرفه ای -محیط یادگیری چالشی-پژوهش و فعالیت-تنظیم-مرتبط بودن-میزان استفاده از ICT -منابع فناوری-حمایت فنی-فرایند مدیریت و عملیات-آماده کردن تسهلات و امکانات فناوری -فرصت های یادگیری مجازی -ارتباط-تعهد سهامداران-پژوهش و فعالیت -بینش برای فراگیران عصر دیجیتال نمودار1: چارچوب پیشنهادی برای نهادینه کردن فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) در نظام آموزش ابتدایی کشور پرسش سوم:درجه تناسب الگوی پیشنهادی از نظر اعضای هیأت علمی، کارشناسان و مسئوولان ICT و آموزش ابتدایی چگونه است."