خلاصة:
در این پژوهش،برای بررسی رابطهی میان عزت نفس، انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران،856 دانشآموز از نماطق 8،1، 12،و 17 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهئی گزیده شد.آزمودنیها به پرسشنامههای عزت نفسایزنگ و انگیزهی پیشرفت هرمنس پاسخ دادند و میانگین نیمسال درسی گذشتهی آنها،نمرهی پیشرفت تحصیلی آنان دانسته شد.پس از گردآوری دادهها،بررسی آنها با روشهای آماری توصیفی و استنباطی نشان داد: میان عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی، میان عزت نفس و انگیزهی پیشرفت،میان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی،و میان انگیزهی پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان همبستگی معنادار دارد.میان عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی دو گروه دانشآموزان دختر و پسر،و نیز دو رشتهی علوم انسانی و علوم تجربی تفاوت معنادار دیده نشد.
ملخص الجهاز:
"com چکیده در این پژوهش،برای بررسی رابطهی میان عزت نفس، انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران،658 دانشآموز از نماطق 1،8، 21،و 71 آموزش و پرورش شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهئی گزیده شد.
جدول 1-فراوانی و درصد دانشآموزان نمونهی پژوهش به تفکیک منطقه و رشتهی تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای گردآوری دادهها،«پرسشنامهی عزت نفس ایزنک»4و«پرسشنامهی انگیزهی پیشرفت هرمنس»5(هرمنس،0791)به کار گرفته شد.
برای مقایسهی میزان عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رشتههای علوم تجربی و علوم انسانی آزمون t مستقل به کار رفت(جدول 4).
جدول 5-آزمون T مستقل برای عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین،آزمون F نشان داد دانشآموزان مناطق آموزش و پرورش 1،8،21،و 71، در عزت نفس،انگیزهی پیشرفت و پیشرفت تحصیلی تفاوت آماری معناداری با هم ندارند (جدول 6).
جدول 6-آزمون F برای عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان منطقههای مختلف آموزش و پرورش (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش،با پژوهشهای دیگری که در این زمینه انجام شده همخوانی دارد.
شاید این عدم تفاوت از آن جا باشد که از یک سو دانشآموزان رشتهی علوم انسانی به علت آسانتر بودن درسهایشان عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی بیشتری در خود مییابند؛و از سوی دیگر،دانشآموزان رشتهی علوم تجربی به خ اطر برتری نسبی این رشته به علوم انسانی از نظر اجتماعی،کمشمارتر بودنشان از دانشآموزان رشتهی علوم انسانی،و امیدواری بیشتر آنها به آیندهی شغلی،عزت نفس،انگیزهی پیشرفت،و پیشرفت تحصیلی بیشتری احساس میکنند."